5 tendenser du som marketer kan tygge på i sommerferien

  • POV's
  • August 9, 2022
  • Mads Ben Hur

Mens sommersolen bager på de tilbageværende medarbejdere på kontorerne landet over, står anden halvdel af 2022 og banker på døren. Det har været et H1 med en masse spændende udvikling i vores branche. Cookien og dens uundgåelige fald i (måske) 2023 har fyldt meget, og også dataetik har taget sin runde i den Europæiske Unions manege. Begge er med til at skubbe snakken om content endnu mere i gang, og hvordan man sikrer dens fortsatte relevans. E-commerce er også fortsat i sjette gear, og vi er begyndt at se mulighederne bag Social Commerce. Muligheder der langsomt åbner sig på det danske marked. Og hvis det ikke var nok, så blomstrer video og streamingmarkedet med nye spillere som Pluto, imens modne spillere som Netflix sadler om, med annonceringen af, at de også vil tilbyde en annoncebetalt abonnementstjeneste.

Det og meget mere har vi berettiget om i første halvdel af 2022, og vi kommer til at fortsætte i samme stil efter en kærkommen sommerferie. Sommeren er samtidig et oplagt tidspunkt til refleksion, og vi har her samlet nogle af de områder man som marketer kan tygge lidt på i sin sommerferie – når man ikke er stærkt beskæftiget med at sippe rosé ved en italiensk havnefront, vel og mærke.

 

Cookieless future

I artiklerne nedenfor, er det muligt at læse om nogle af de konkrete ændringer, der sker i den cookieløse fremtid. Men overordnet og gennemgribende er det, at vi lige nu er udfordrede på datatilgængelighed og aktiverbarhed. Vi kan ikke fortsætte i samme spor, som vi plejer. Vi er nødt til at tage stilling.

Så i sommerferien kan du gøre dig følgende overvejelser:

  • Er jeg klar over, i hvilket omfang min egen data og min digitale investering er påvirket af cookiens udfordringer?
  • Har min virksomhed en konkret og nedfældet handleplan for cookiens udfasning – på tværs af kanaler?

Hvis svaret på disse spørgsmål er nej, så er det en rigtig god idé at gøre noget ved det. Vi mener faktisk, at det er et must.

https://www.groupm.dk/fa-mere-ud-af-dine-data-ogsa-nar-cookien-forlader-os/

https://www.groupm.dk/groupm-bygger-nyt-contextual-targeting-tool/

https://www.groupm.dk/google-aendrer-pa-planer-for-cookieafloser-igen/

 

Data etik

Regulering har også fyldt meget (igen) i år. EU-kommissionen bliver ved med at stramme reglerne, og det påvirker unægteligt den spilleplade, man som annoncør opererer på. Hvor vi før i tiden har været optagede af, hvor meget data vi kunne opsamle og udnytte, bliver spørgsmålet i højere grad, hvor lidt data man kan slippe af sted med at anvende samtidig med, at man opretholder en sund kommerciel forretning.

Derfor tror vi på, at det er vigtigt, at du gør dig tanker såsom:

  • Har min virksomhed taget stilling til, hvorfor vi indsamler og benytte det data vi gør?
  • Hvis du satte dig i dine kunders sted, hvor meget data ville du så selv være okay med at dele?
  • Hvilke datapunkter er forretningskritiske, og skal du sikre, at det stadig bliver indsamlet?
  • Hvilken værdi tilfører indsamlingen af denne data dine kunder? Data er en transaktion, og det er forbrugeren mere og mere opmærksom på

https://www.groupm.dk/margrethe-vestager-og-eu-kommisionen-vil-stille-giganterne-til-ansvar-med-nyt-forslag/

https://www.groupm.dk/endnu-et-privacy-tiltag-eu-annoncerer-digital-services-act-dsa/

 

E-Commerce

Det er tydeligt at e-commerce fylder mere og mere, for flere og flere. Det er ikke til at komme uden om, og de fleste virksomheder er nødt til at tage stilling til, hvordan de tilgår denne stadigt voksende disciplin. Der opstår hele tiden nye platforme og teknologier, som gør det lettere og mere engagerende for forbrugeren at handle online.

Indenfor e-commerce synes vi det er en god idé at overveje følgende:

  • I hvor høj grad udnytter min virksomhed de online platforme, teknologier og markedspladser?
  • Skal disse ses som en mulighed eller en trussel for min egen virksomheds fremtidige forretningsgrundlag? Er Amazon eksempelvis en ven eller en fjende?
  • Hvordan kan sociale medier udnyttes til at skabe en så friktionsløs købs- og brandoplevelse som muligt for mine kunder?
  • Er der nye omnichannel muligheder, som kan være med til at sikre øget vækst for min overordnede forretning? Hvad er eksempelvis den fysiske butiks rolle i et hurtigt voksende e-commerce marked?

https://www.groupm.dk/den-storste-e-commerce-trend-er-fysiske-butikker/

https://www.groupm.dk/tiktok-made-me-buy-it/

 

Streaming

Internettet består i stigende grad af video. Den udvikling har vi set i nogle år efterhånden – og den fortsætter. Senest med den nye annoncedrevne streamingtjeneste Pluto i Danmark, og efter sigende bliver Netflix også en annonceplatform senere i år. Derfor er det essentielt at have video på agendaen. Content skal skræddersyes til flere og flere platforme, og videoindkøbet bliver mere komplekst end nogensinde før.

Derfor mener vi det er vigtigt at tænke over:

  • Er min videostrategi opdateret til det moderne videolandskab?
  • Hvordan er synergierne mellem traditionel flow TV og online streaming tænkt ind i denne strategi?
  • Og hvordan er den kommunikation, der er udarbejdet, tilpasset den platform det skal leveres på?

https://www.groupm.dk/netflix-oplyser-deres-medarbejdere-om-at-de-bliver-en-annonceplatform-ultimo-2022/

 

Adressable content

En naturlig reaktion på mindre adgang til data og færre målretningsmuligheder er at kigge mere på content. Og mere specifikt at kigge på at gøre denne content addressable. Det er altså vigtigt at overveje, hvordan man sørger for, at den content der bliver produceret på tværs af paid og owned, har den rette relevans for modtageren.

Det er noget der har optaget os meget i H1, og som vi mener bliver endnu mere relevant i H2. Derfor bør du overveje:

  • Har jeg den rette struktur på plads i min contentproduktion til løbende at kunne teste og evaluere præcist på min kommunikation? Er der ensrettede KPI’er og afrapportering på disse ned til de enkelte elementer i mine kreativer?
  • Hvilke teknologier kan hjælpe mig med at understøtte en relevant aktivering af content, uden unødig manuel arbejdsbyrde? Kan en dynamisk kreativ teknologi eksempelvis gøre min display annoncering mere relevant?
  • Er der noget uudnyttet potentiale på tværs af kanaler, som jeg ikke gør brug af på nuværende tidspunkt? Kan mit arbejde med SEO eksempelvis også bruges på sociale medier?

https://www.groupm.dk/seo-social-synergier/

https://www.groupm.dk/seo-og-cro-er-de-bedste-legekammerater-men-sadan-har-det-ikke-altid-vaeret/

https://www.groupm.dk/hvorfor-er-en-dco-en-god-ide/

https://www.groupm.dk/og-effektiviteten-af-din-annoncering-pa-digital-ooh-med-dco-teknologi/

Der er altså nok at tage fat i, når man som marketer kommer tilbage fra sommerferie. Og dette er blot en brøkdel af de områder, der optager os meget hos GroupM for tiden, og som vi helt sikkert selv skal reflektere videre over under solen. Vi glæder os allerede til at se udviklingen på de enkelte områder, for én ting er sikkert – den kommer ikke til at gå i stå.

Er der nogle af de ovenstående spørgsmål, der fremprovokerer endnu flere spørgsmål, så står vi altid klar til at hjælpe med at besvare dem. Du kan række ud til Mads Ben Hur på [email protected], og så sætter han dig i kontakt med den rette specialist.

Rigtig god sommer, og god refleksion!