Få mere ud af dine data, også når cookien forlader os

  • POV’s
  • May 24, 2022
  • Tobias Lüchow Madsen

Vi hører om den hele tiden: den cookieløse fremtid. Apple har været frontløber på den cookieløse agenda længe, og i sommeren 2021 annoncerede Google, at de har planer om at udfase tredjeparts-cookien i 2023. En fremtid uden cookies er altså tættere på, end vi tror.

Så hvis du allerede nu overvejer at inkorporere løsninger der stiller dig bedre i fremtiden, så læs her hvordan du får det bedste ud af en retargeting strategi, inden Apple, Google og co. trækker stikket på cookien for altid.

Introducing: Customer Match. Men hvad er det?

Nu skal du høre. Customer Match er Googles Customer Relationship Management (CRM) audience værktøj, og kan anvendes til at ramme potentielle kunder på Display, Video og YouTube ved hjælp af CRM-data. Det vil sige, at du kan nå ud til brugere, der allerede har interageret med din virksomhed, og til kunder med skræddersyede budskaber der passer lige præcis til, hvor de befinder sig i kunderejsen. Og vigtigst af alt, er det 100% uden brug af cookies.

Men det er ikke hele herligheden. Customer Match åbner nemlig også op for, at du, ved brug af CRM-data, kan ramme nye brugere, ved at oprette målgrupper, der minder om dine nuværende kunder. På den måde er værktøjet ikke blot en tilføjelse til din retargeting strategi, men kan også skabe resultater i dine prospecting kampagner.

Kundedata er guld når det kommer til annoncering, for jo mere du ved om en potentiel køber, desto bedre kan du målrette din annoncering. Og i en fremtid uden adgang til første- og tredjepartscookies, bliver CRM-data særligt afgørende. Det er dog ikke tilstrækkeligt blot at have dataen ved hånden. Du skal også anvende den. Så hvis dine CRM-kundelister står og samler støv, så bør du stærkt overveje at implementere Customer Match som en del af din Programmatic strategi.

Hvordan virker det?

Først og fremmest kræver det at du har adgang til din CRM-data, og at kunderne i dit CRM-kartotek har givet dig lov til, at deres data kan bruges i forbindelse med markedsføring. Så snart det er på plads, er det er relativt ligetil. Ved at uploade datafiler til DV360 med de kontaktinformationer, som dine kunder har givet dig, kan Google matche dine kunders oplysninger i deres system og heraf oprette et segment, som kan aktiveres i din annonceindsats på enten Display, Video eller YouTube. Dataen, som Google kan trække på, kan være alt fra navneoplysninger, e-mailadresser og telefonnumre. En liste med e-mailadresser vil dog være rigeligt til at begynde med.

Selvom Customer Match-datalister som udgangspunkt ikke udløber, anbefaler vi, at du opdaterer dine lister løbende, for kun at ramme de mest relevante brugere.

Så hvis du ikke allerede bruger Customer Match i dit Programmatic indkøb, kan det være at du skal undersøge, om din CRM-database er gearet til at blive brugt til digital markedsføring.
Hvis, så er det bare om at tage fat i din nærmeste Programmatic specialist og komme i gang så hurtigt som muligt. Hvis ikke, så bør du måske fremtidssikre dit datagrundlag, og sørge for, at din CRM-database bliver klar til brug i din digitale markedsføringsindsats.

Customer Match kan være et uovertruffet værktøj i en Programmatic strategi, da det er den perfekte måde at ramme nuværende kunder eller brugere, der allerede har vist interesse for et brand – og samtidig komme udfasningen af cookien i forkøbet.

Hvis du vil fremtidssikre din Programmatic retargeting strategi med Customer Match, eller blot er interesseret i at høre mere, så tag fat i Tobias Lüchow Madsen, Senior Programmatic Specialist, på tobias.luchow@groupm.com.