GroupM bygger nyt Contextual Targeting tool

  • POV’s
  • June 16, 2022
  • Lau Jeppesen

Contextual targeting ser ud til at være det bedste bud på en fremtidig oprustning af målretning, som vil sikre performanceleverance – også når cookien udfases anno 2023.

 

Cookiens udfasning anno 2023

Man kan efterhånden ikke undgå at høre om cookies. Og den verden der venter på den anden side af cookiens udfasning i 2023, kommer til at se markant anderledes ud. Den har ramt, rammer og vil ramme mange discipliner og praksisser inden for markedsføring, og derfor ser vi også allerede nu det ene løsningsforslag efter det andet træde frem. Og når det kommer til målretning, synes contextual targeting særligt lovende.

 

Contextual Targeting

Kontekstuel målretning er tidløst, forstået på den måde, at det altid vil fungere. Og mens annonceverdenen har været blændet af målretningskneb, der set i bakspejlet, og i kølvandet på GDPR-lovgivninger og lignende, ikke var fra den rene pose, så har kontekstuel targeting været i vinterhi. Det er måden vi målrettede annoncer back in the day, før cookies og tilsvarende en-til-en tracking blev introduceret. Og med fremtidens cookieløse virkelighed, ser det ud til, at kontekstuel målretning får sig et comeback.

 

Hvordan det virker

Contextual targeting fungerer ved at målrette annoncer på baggrund af den kontekst de indgår i. Mere specifikt betyder det, at annoncer bliver vist baseret på en hjemmesides indhold. Eksempelvis vil en bilproducent få sine annoncer vist på sites, der omhandler biler, eller har stærk korrelation til biler.

En crawler går således ind og scanner internettet, og kategoriserer sider baseret på kontekst. Når en bruger besøger en side, vil sidens indholdsinformation blive sendt til ad serveren, som herefter matcher sidens indhold med en annonce.

Knebet er, at jo bedre systemet er til at forstå konteksten, og ikke bare keywords, desto bedre vil matchet mellem annoncen og siden være. På den måde tager kontekstuel målretning afstand til alt hvad der hedder persondata, ved udelukkende at kigge på hjemmesidens indhold (kontekst), og ikke hvem der ser annoncen. Det er slet ikke nødvendigt at bruge kræfter på at tænke ”hvem”, for personen der vil blive præsenteret for annoncen, har højst sandsynligt interesse i annoncens indhold, fordi det passer til indholdet på den hjemmeside, hvor annoncen fremgår.

 

Et værktøj der vil sikre performance uden brug af cookies

God intuition er ikke et dårligt udgangspunkt når man gerne vil levere stærke kontekstuelle kampagner, men hos GroupM tror vi på, at en data drevet approach er endnu stærkere. Derfor har vi udviklet et kontekstuelt tool, der ved hjælp af en API kan klassificere URL’er og inddele dem i IAB-kategorier. De bliver omdannet til segmenter i vores indkøbsplatform, som vi kan berige annonceindkøbet med. Segmenterne ajourføres på daglig basis, så vi på den måde kan kvalitetssikre indholdet og sørge for, at de altid er opdateret med det nyeste kontekstuelt relevante indhold.

Vi er rigtig glade for at kunne udnytte mulighederne for kontekstuel målretning endnu bedre for vores kunder. Hvis du er interesseret i at høre mere, er du velkommen til at række ud til Lau Jeppesen på [email protected].