Hælder du penge i et utæt site?

  • POV’s
  • March 2, 2022
  • Isabella Romani

Det er essentielt, at den trafik du leder ind til din hjemmeside ikke fosser ud igen. Forstå CRO, og lær hvordan du får mest muligt ud af dit budget

Du bruger sikkert et enormt beløb på at annoncere på sociale medier, på bannere, på TV og radio. Alle specialister gør brug af alt, hvad de har lært for at optimere kampagnerne til UG. Der bliver brugt den seneste teknologi, og de seneste best practices. Og det virker – der bliver ledt en masse god trafik ind til websitet.

Perfekt! YES! Godt gået! Men hvad nu? Dine prospects har klikket på annoncen. Nu er de dog endt på en landingsside, der ikke har været i hænderne på en specialist, og der er derfor ikke taget stilling til x, y, z.

De er forvirrede. Fortvivlede. Og ender med at lukke browseren og hente børn i stedet for at fortsætte videre i din funnel og foretage den endelige konvertering.

Hvis det lyder som noget, du kan genkende, så ved jeg, hvad du har brug for: Conversion Rate Optimization.

CRO, CRO, CRO din båd

CRO er en strukturet tilgang til din hjemmeside, hvor vi på baggrund af forudgående analyser samt et hypoteseark, implementerer forskellige ændringsforslag og splittester, så du kan få den mest optimale funnel, som stemmer overens med de annoncer, du har betalt så mange penge for.

Så i stedet for at lade dine prospects hænge, tager vi dem i hånden, forstår (og tracker) deres adfærd, så du kan ende med at få den konvertering, du er ude efter. Det betyder, at jeg kan hjælpe dig med at øge din ROI og omsætning med præcis samme mængde trafik og budget. Interessant, ikke?

Adfærden bag CRO

For at tracke dine prospects har vi forskellige hjælpemidler; heriblandt Google Analytics, Hotjar og en ordentlig tracking, som bliver sat op af vores Tracking og Analytics team. Derudover har vi en masse best practice-redskaber og erfaring, der hjælper os med at fastlægge, hvad der skal stå i din Hero, hvor din CTA bør være, hvilken font og størrelse samt en lang række andre ting.

Den vigtigste pointe er dog, at ikke alle målgrupper udviser den samme adfærd.

Det der virkede for X, virker ikke nødvendigvis for Y. Derfor kigger vi også meget på dine forskellige målgrupper. Hvad er deres drivers? Hvad er deres motivation – og hvorfor? Hvad er deres barrierer, og hvordan kan vi kommunikativt nedbryde dem? Kan vi adressere de ting, der skaber et kortisol-overflow og vende det til et dopamin-rush?

Svaret er JA – det kan du CRO, vi kan.

Få CRO på dit årshjul

CRO kan komme i mange størrelser og varianter, ligesom det kan være et her-og-nu-projekt eller et on going projekt, der kan strække sig over en årrække. Eksempelvis har vi en utrolig ambitiøs kunde, som har en fast årlig retainer, og derfor har vi virkelig mulighed for at dykke ned i hver enkelt side og løbende optimere deres website.

På én specifik produktside – indenfor en konkret testperiode – endte vi ud med en konverteringsrate på +74%.

Resultatet taler for sig selv, og det understreger samtidig værdien i at investere i værdifulde indsigter om netop din målgruppe – kontinuerligt. Indsigterne er nemlig værdifulde, og det er de fordi, at det i sidste ende er småting, der afgør, hvorvidt en bruger vælger netop dig over din konkurrent. Beslutningen træffes i løbet af et par sekunder – og mange gange ender brugeren med at lægge sine hårdt tjente penge hos din konkurrent.

Formår du ikke at aktivere de mest effektive argumenter på din landingsside – og fejler du i at skabe en fokuseret oplevelse med et stærkt værditilbud og kundecentrerede argumenter – ja, så kan du forvente sidstnævnte udfald; dine prospects ender hos din konkurrent.

Et CRO-forløb

Det giver derfor også rigtig god mening med et on going setup, fordi dine prospects (og markedet) hele tiden er i udvikling. Vejret, geografi, pandemier og økonomi. Intet er statisk – så det kan CRO heller ikke være.

Andre kunder vælger et 3-6 måneders forløb, og kommer til os med et problem, som de vil have løst ASAP. Det kan eksempelvis være, at kunden oplever et frafald på tværs af deres funnel/check-out flow. Når det er præmissen, arbejder vi typisk problemløsende på de sider, som vi sammen med kunden, analyserer os frem til, er de rigtige, og aftaler en projektplan.

CRO kan være billigt. Det kan være dyrt. Det kan være alt midt i mellem. CRO er altid vigtigt. Har du lyst til at høre mere om dine muligheder kan du kontakte Isabella Romani fra Creatives and Conversions på: isabella.romani@groupm.com