L’Oréal Nordic: Social Commerce & total Business transformation

  • Cases
  • March 4, 2022
  • Wavemaker

 

Udfordringen og indsigter

Er det muligt at skabe en crossbrand-strategi og salgsløft for en virksomhed, der har en fokuseret brand silo-opdelt tilgang?

Wavemaker udfordrede L’Oréal til at se på hele deres virksomhed som ÉN. Med ÉT overordnet mål.

L’Oréal Nordic har 32 brands, med hundrede vis af kampagner om året, på tværs af fire nordiske markeder. Alle med individuelle prioriteringer og budgetter. Historisk set planlagde L’Oréal kampagner per brand, produkt og marked. Der var en lav grad af hensyntagen til, hvor investeringen havde den største effekt, og gav ingen indikation af ROI af den individuelle investerede dollar- L’Oréal havde ingen ‘direkte til forbruger’-kanaler i Norden, ingen ‘masse-eCom-kanal” i Norden – og ingen Amazon, endnu..

Men der ses et stigende antal forbrugere, som køber deres skønhedsprodukter online, hvor Facebook har vist sig som en effektiv “massekanal” til at engagere L’Oréal og deres målgrupper. Udfordringen var derfor, hvordan vi effektivt kunne udnytte forbrugertrenden indenfor online køb til hele L’Oréal’s varemærkeportefølje, uden nogen D2C-kanal og uden masse-eCom leverandør til stede i Norden endnu?

 

Løsningen

Hos L’Oréal skal succes være skalerbart. Gennem Collaborative Ads-formatet identificerede og udnyttede Wavemaker muligheden for at trække salgsdag fra alle Ecommerce-leverandører på tværs af kampagner og markeder. Wavemaker udviklede salgsmodeller på tværs af brands, markeder og partnere, hvor det senere hen udviklede sig til forudsigelse modeller i realtid. Det gav Wavemaker en nøjagtig forståelse af effektiviteten af medieinvesteringer foretaget ved L’Oréal’s annoncering – også i fremtiden.

Wavemaker skabte algoritmer, til at aktivere forretningsindsigten fra de forudsigelige modeller direkte ind i Facebooks købsplatform. Wavemaker brugte machine learning til at styre og optimere algoritmerne. Hver dag blev budgetterautomatisk re-allokeret mellem markeder, mærker og forhandlere for at maksimere den trinvise indtjening.

Næste niveau i salgsmodelleringen er implementering af makro- og mikro sæsonindsigter på et dagligt niveau, for at sikre et intelligent tempo, og foretagelse af investeringer, når afkastet topper. Wavemaker kalder maskinen Tidal, fordi den følger og tilpasser sig ebbe og flad af alle mærkernes og markedernes salgspræsentationer.

 

Resultatet

Wavemaker har skabt en forretningstransformation, og ændret måden, hvorpå L’Oréal driver forretning. En notorisk brandsilo-opdelt virksomhed, ser nu på deres virksomhed, som en helhed. Med ét overordnet mål. Ingen individuelle budgetter eller prioriteter – Wavemaker investerer det nødvendige beløb for at maksimere ydeevnen for hele virksomheden. For at maksimere salget.