Netflix oplyser deres medarbejdere om, at de bliver en annonceplatform ultimo 2022

  • POV’s
  • May 18, 2022
  • Kent Rygaard

I en intern kommunikationsmeddelelse oplyser Netflix-ledelsen deres medarbejdere om, at de introducerer en lavpris annoncebåret abonnementsmodel allerede i Q4, skriver NY Times.

Udmeldingen sker i forlængelse af på en turbulent start på året for Netflix. I forbindelse med deres Q1 regnskab, bekendtgjorde streamingplatformen at de havde mistet 200.000 abonnenter. Siden udmeldelsen har deres aktie styrtdykket, og den er nede omkring 68% for året, i skrivende stund. Det kan være årsagen til, at Netflix introducerer en annoncebåret model tidligere end først forventet.

 

Matcher markedstendenser

Netflix’s CEO Reed Hastings har førhen givet udtryk for, at ledelsen kiggede ind i at skabe en annoncebåret løsning, men her lød tidshorisonten nærmere på et par år. Den plan er nu fremskyndet gevaldigt, og den matcher det streamingmarked, som Netflix befinder sig på, meget godt.

Streamingmarkedet er i høj grad baseret på annoncemodeller. På det amerikanske marked har Netflix’s store konkurrenter, HBO Max og Hulu, begge en billigere abonnementsløsning, der inkluderer annoncer. Beslutningen bliver selvsagt truffet på baggrund af indsigter fra de større markeder, men kigger vi på vores eget lille marked i Danmark, så matcher det også de øvrige streamingtjenester på det danske marked.

 

Pluto TV har officiel lancering i Danmark d. 18. maj

Videoannoncering er generelt i vækst, og mulighederne bliver mere og mere modne i takt med at medier som NENT, TV2 og Discovery avancerer deres egne digitale platforme.

NENT tyvstartede lidt og gik i luften et par dage inden, men d. 18. maj lanceres Pluto TV officielt i Danmark. En gratis streamingtjeneste fra NENT båret 100% af annoncer. Det er en stor satsning, som taler et tydeligt sprog i Norden. NENT satser altså på en annonceplatform, fremfor en ”premium” betalt model som Netflix’s nuværende platform. De andre store spillere på det danske marked, TV2 Play og Discovery+ (tidligere Dplay), har også begge annoncemodeller på deres platforme.

Ved udrulningen Netflix imødekommer også de tendenser vi ser på det danske marked, og platformen bliver unægteligt en vigtig spiller på det annoncebaserede marked, qua deres høje, eksisterende penetration af markedet.

 

Har planer om at slå ned på konto deling

I den interne kommunikationsmeddelelse oplyser Netflix-ledelsen også om, at de samtidig med udrulningen af en annoncemodel, vil slå ned på konto deling.

Som Netflix selv beskriver det, så er det selvfølgelig okay, at man som kunde deler sin konto med familie, venner eller andre, der eksempelvis bor i en anden by. Men fremover vil man blive bedt om at betale lidt ekstra for sit abonnement, for at dele konto.

En ændring der også må forventes at have økonomisk potentialeor Netflix, og som måske betyder at flere kunder vælger et annoncebåret abonnement, som respons på en prisstigning.

 

Fremtiden for annoncører ser spændende ud

Som annoncør er det en virkelig interessant nyhed, idet Netflix’s store kundebase, potentielt kan løfte den digitale reach på videoannoncering markant. Annoncemuligheder som annoncørerne i stigende grad efterspørger.

Når (og hvis) Netflix lancerer deres annonceplatform, gør det kun det digitale videoannoncemarked endnu mere omfangsrigt og komplekst. Det vil sætte endnu større krav til den rette planlægning af kampagner, og man er tænkeligt nødt til at gøre sig nogle grundige overvejelser om, hvilke platforme der er relevante at være til stede på. Den kompleksitet og de mange muligheder glæder vi os til at rådgive vores kunder om, og det gør vi jo allerede, uden Netflix som en del af ligningen – Men det ændrer sig sandsynligvis meget snart!

Hvis du vil høre mere om hvordan vi arbejder med digital videoannoncering i GroupM, er du velkommen til at række ud til Kent Rygaard på mail kent.rygaard@groupm.com.