GroupM i næste transformationsfase med ny MediaCom-CEO ombord

Med ansættelsen af Jesper S. Jørgensen som ny CEO for MediaCom går GroupM ind i den næste fase af den transformation, som bureaugruppen indledte tilbage i 2017.

Det fortæller Jonas Hemmingsen, der er gruppens nordiske CEO, efter det fredag kom frem, at det bliver reklamebureauet Hjaltelin Stahls nuværende Chief Commercial Officer, som 1. maj tager chef-kasketten på hos GroupM’s ældste mediebureau.

 I har ansat en mand, der ikke har mediebureau-erfaring. Hvilke tanker ligger der bag?

MediaCom anno 2020 er et bureau, der rådgiver meget bredere end medieplanlægning og indkøb. En stor del af forretningen og en endnu større del af væksten ligger indenfor områder som kreativitet og teknologi – og ikke mindst samspillet mellem de to ting – på tværs af kanaler og medier. Jesper kommer med en meget stærk profil og erfaring i netop det spændingsfelt”, siger Jonas Hemmingsen.

Han fortsætter:

Vi er også i en verden i konstant forandring – både hos kunderne og hos os selv. I sidste ende handler al forandring om mennesker. Derfor har vi også behov for ledere, som Jesper, med en høj emotionel intelligens, der kan kommunikere en fælles vision og samle både medarbejdere, kunder og partnere omkring denne”.

Ny fase

CEO-stillingen hos MediaCom blev ledig, da GroupM-toppen og den daværende CEO, Morten Kristensen, i efteråret sidste år blev enige om at gå hver til sit.

Det skete som konsekvens af transformationen, der groft sagt handler om, at bureaugruppen skal gå fra at være rene medieindkøbere til at være rådgivere, der skaber ”værdi sammen med kunderne,” som Jonas Hemmingsen forklarede sidste år i et interview med Markedsføring, hvor han også begrundede behovet for transformationen:

Der sker en disruption af vores traditionelle forretning: Kundernes behov og mediebilledet ændrer sig, og vi oplever et pres på vores fees, som påvirker vores traditionelle forretningsmodel”, sagde han.

GroupM-chefen kalder ansættelsesprocessen for ”lang og meget grundig” og tilføjer, at ”der har været stor interesse.”

Kan man sige, at ansættelsen af Jesper S. Jørgensen varsler en ny tid for mediebureauerne?

Det er nok mere en ny fase i vores transformation. Og det er en udvikling i de kompetencer, vi synes er relevante for at kunne lede fremtidens bureau”, siger Jonas Hemmingsen.

Hvordan?

Mediebureauerne har siden starten været ekspert-drevne både på ledelses- og medarbejderniveau. De senere år har vi arbejdet med at styrke kompetencerne, så de blev bredere på flere niveauer. I takt med at flere processer kan automatiseres, eller når kunder vælger at insource nogle discipliner, så er det ikke nok at være specialister”, siger han.

Jonas Hemmingsen tilføjer:

Vi skal altså have en meget bredere forståelse for kundens forretning og dybe specialistkompetencer på samme tid. Det mener vi, at Jesper kan fortsætte udviklingen af i MediaCom. Og han kan se, hvordan eksisterende og nye kompetencer kan spille sammen”.

 Flere modeller

I mener, at MediaComs profil og strategi har ”brug for tilpasninger og positionering for at distancere sig fra konkurrenterne.” Hvad betyder det mere konkret?

Vi skaber værdi for vores kunder på flere måder end før – og vores relationer spænder også bredere. Konkret så skaber vi stadig stor værdi for en række kunder ved at håndtere deres medieplanlægning og indkøb mest muligt effektivt. Samtidig er vi også strategiske rådgivere for vores kunder indenfor både kundeoplevelse samt teknologi og data”, siger Jonas Hemmingsen, der fortsætter:

Dette gør, at vi ikke kun har én samarbejdsmodel med vores kunder, men mange – fra full service bureau til rådgivning om insourcing. Kombinationen af både dybde og bredde i kompetencer og forskelligartede kunderelationer kræver en opdateret positionering, hvor MediaCom ikke kun optræder i kategorien mediebureau, men også som konsulenthus indenfor kreativitet, kundeoplevelse og teknologi”.

Hvilke konkrete KPI’er er der sat op?

Det er klart, at vi har nogle finansielle forventninger, endnu vigtigere er det, at vi har engagerede medarbejdere og ultimativt kunder, der oplever, at vi leverer resultater for deres forretning. Samtidig er vi på en never ending rejse mod at blive en agil organisation, der er er nysgerrige på og optimistiske i forhold til fremtiden”, siger Jonas Hemmingsen.

Ifølge det seneste regnskab beskæftigede MediaCom 81 medarbejdere i 2018, hvor man lavede et overskud på 254.000 kroner ud af en omsætning på næsten 588 millioner kroner. I 2017 blev der leveret cirka 1,3 millioner kroner på bunden, mens det i 2016 blev til cirka 2,8 millioner kroner.