Fang din målgruppes opmærksomhed med Augmented Reality gennem Snapchat

  • POV’s
  • November 3, 2022
  • Emil Møller

Ved at kombinere et produktkatalog med det personlige Snapchatkamera kan platformen promovere et hav af produkter gennem en enkelt Lens. Produktinformationerne hentes nemlig dynamisk ned og præsenteres visuelt imens man afprøver varen. Snapchatters kan altså klikke på, interagere med og ikke mindst afprøve en masse produkter i en lens, før de til sidst køber det.

Augmented reality, eller ”AR”, er en interaktiv oplevelse, der kombinerer computer-genereret indhold med virkeligheden. Her er et eksempel på AR i brug:

AR har længe været en stor del af Snapchats platform, og den kommercielle udvikling, der generelt florerer på sociale kanaler, rammer nu også Snapchat. Hvor AR lenses før primært blev brugt som underholdning, er der nu en tydelig kommerciel vinkel, som annoncører kan bruge til deres fordel.

 

Effektiv købsrejse

Med AR behøver man ikke besøge en fysisk butik for at afprøve varer, og man skal heller ikke bekymre sig om returnering af varer, man købte i tre forskellige størrelser. Via lenses kan man fremover garantere, at man køber den rigtige størrelse første gang, hvilket gavner kundetilfredsheden. Det kan også være, at man finder ud af, at produktet ikke klæder en så godt, som man håbede på, og på den måde undgår man et fejlkøb. Samtidig er det en sjov og anderledes kundeoplevelse, som kan være med til at skabe mere interaktion og tid brugt med brandet.

 

Gnidningsfri shopping er lig konverteringer

  • Virksomheder kan bruge AR til at levere en gnidningsfri shoppingoplevelse for kunderne, hvilket er med til at drive konverteringer.
  • Interaktion med produkterne gennem en AR oplevelse er med til at drive en 94% højere konverteringsrate.
  • 4 ud af 5 virksomheder, som bruger AR, siger, at det hjælper dem med at drive salg, erhverve sig nye kunder, og er med til at drive forskellige performance metrics.

 

The Big Disconnect

Mange brands har efterhånden fået øjnene op for, at AR er fremtiden, og det er på tide, at de begynder at tappe ind i de mange muligheder, der ligger lige foran dem. Teknologien udvikler sig hurtigt, og der er en stigende efterspørgsel fra forbrugerne om skræddersyede og mere personlige oplevelser fra annoncørerne. Ifølge en ny undersøgelse fra Ipsos af det svenske marked estimerer de, at over 70% af forbrugerne i Sverige vil benytte sig af AR i 2025, mens stort set alle, som bruger sociale medier/kommunikations apps vil blive hyppige brugere af AR.

Men der er stadig et ‘Big Disconnect’ mellem forbrugernes og annoncørernes forventningerne til, hvad AR kan og bør bruges til. Ifølge samme undersøgelse mener 95% af virksomhederne, at AR primært kan bruges til sjov og underholdning, mens samme opfattelse kun deles af 50% af forbrugerne. 7 ud af 10 forbrugere er interesseret i at bruge AR til at interagere med produkter, før de køber dem, hvilket i høj grad understøtter, at AR er meget mere end blot underholdning.

 

Fordelene opsummeret

  1. Med AR-lensen bliver produktinformationer opdateret dynamisk. Det vil sige, at lensen opdateres automatisk, hvis prisen på et produkt ændrer sig eller hvis varen ikke er på lager, og man skal derfor ikke udføre en manuel sortering.
  2. Med AR interagerer forbrugerne med et produkt, der er skræddersyet til, hvordan de ser ud. På den måde får de det mest realistiske billede af, hvordan det ville se ud, hvis de købte produktet.
  3. Lensen, hvor forbrugerne interagerer, kan fyldes med mange forskellige produkter.
  4. Der er også en unik URL tilknyttet hvert produkt. Så når man swiper up, lander man på det produkt, man er interesseret i.
  5. Det er nemt at komme i gang.

Hvis du vil høre mere om mulighederne for annoncering på Snapchat, så hiv fat i Emil Møller, Social Specialist hos GroupM Nexus på emil.moller@groupm.com.