Nordisk ekspertise i medieinvesteringer

For tre uger siden lancerede vi GroupM Nexus, som er vores nye nordiske performanceafdeling. Fra et nyt fællesskab udspringer et større fokus på teknologi, og noget af det fokus tildeles Xaxis som en forretningsudviklende drivkraft.

Med Xaxis er processen for planlægning og aktivering af kampagner med konsekvente programmatiske løsninger mere automatiseret, fordi Xaxis har en bred produktportefølje, der giver os bedre værktøjer til at følge brugeren gennem hele købsrejsen og på tværs af mediestrategien.

Med Xaxis handler det altså ikke blot om medieindkøb, men om at udbyde et produktsortiment med helt unikke teknologiske løsninger. Xaxis huser blandt andet influencer platformen, Inca, og AI-teknologien, Copilot, og i denne artikel vil vi præsentere dig for vores to hjertebørn.

Inca: Gør det nemmere at arbejde med influencermarketing

Creator-økonomien boomer, og mange har allerede høstet fordelene ved et kommercielt samarbejde med social media-influencere. Det er ikke uden grund, da de menneskelige og troværdige interaktioner, som influencers kan skabe, kan ramme målgruppen langt mere effektivt end traditionel og upersonlig annoncering – og endda for en lav investering.
Dog kan influencermarketing virke som en gråzone, fordi markedet efterhånden er mættet, hvilket kan gøre det udfordrende at finde frem til den helt rigtige mikroinfluencer. Inca simplificerer pain points fra a-z og garanterer performance ved en annonceform, der ellers er præget af usikkerhed.

Inca er Xaxis’ in-house udviklede influencermarketingværktøj, der samler alle interaktioner og indsatser under et og samme tag. Du kan derfor glemme alt om at skulle finde den helt rigtige mikroinfluencer til dit brand og de efterfølgende lange korrespondancer på tværs af platforme. Med Inca foregår det hele ét sted, og det betyder også, at produktionen af tekst og billeder nemt kan godkendes direkte i platformen.
Det er muligt at ”shoppe” influencere kategorisk og overskueligt på platformen, og når det perfekte match er fundet, kan kontakten foregå via Inca og direkte til influencerens foretrukne sociale platform. Når alt er på plads, vil du kunne følge din influencer kampagnes performance live gennem Inca og dermed holde nøje øje med, om du opnår dine KPI’er for kampagnen.

Copilot: En optimering til de gængse indkøbsalgoritmer

Den teknologiske verden udvikler sig hele tiden med nye devices og software, som konstant forbedres og effektiviseres. AI og algoritmer er nogle af de teknologier, der efterhånden fylder meget i annonceringsverdenen. Det er ikke uden grund, idet AI og algoritmer kan automatisere og optimere processer og løfte performance på tværs af mediestrategien.

Når du benytter en Demand Side Platform (DSP) såsom DV360 eller Xandr, vil indkøbet foregå gennem algoritmer, som platformen selv har fremstillet. Det er dog ikke altid, at der er blik for detaljen, og derfor har vi i Xaxis udviklet algoritmeplatformen Copilot, som har til opgave at supplere og optimere indkøbsplatforme.

Copilot er en dashboard-løsning, der taler ind i eksisterende indkøbsplatforme, hvilket gør det nemt at finde de kampagner, som man gerne vil udnytte Copilots optimerede algoritmer på. Det er altså en tilføjelse og en udvidelse af DSP’ers allerede eksisterende algoritmer.

Men hvordan optimerer Copilot-platformen dine annonceindkøb? Platformen opererer langt mere eksplorativt end de gængse algoritmer, som du finder integreret i din DSP. Det vil sige, at Copilot finder flere interessante matches til din kampagne, hvilket kan styrke din målretning. Samtidig automatiserer Copilot mange af de ellers langhårede processer, hvilket giver mere tid og flere ressourcer til at arbejde på andre dele af mediestrategien. Og det betyder more value for money med højere performance på tværs af medieindkøb.

Er du interesseret i at høre mere om Inca, Copilot eller en af mange andre teknologiske Xaxis-produkter, som kan løfte performance på dine medieinvesteringer? Så tag fat i Johan Holm, Country Director Xaxis Denmark, på: [email protected]