Server-side tracking: Buzzword eller Bingo?

  • POV’s
  • February 10, 2022
  • William Breitenstein

”Server-side tracking skaber et helt nyt og fremtidssikret datafundament!”

Det lyder som en virkelig god catch-phrase i et lidt for godt pitch. Ikke sandt? Nu sidder du sikkert og tænker, at du har hørt det her buzzword ”server-side tracking” før. Men du er stadig lidt i tvivl om, om det blot er endnu et fancy ord uden substans, eller om det rent faktisk er noget, du kan bruge i dit marketing-setup.

Fortvivl ej! Jeg vil nu tage dig gennem de mest essentielle fordele og ulemper ved server-side tracking, så du selv kan vurdere, om du er ligeså meget oppe at køre over det, som jeg (tydeligvis) er.

Hvad er det for noget?

Server-side tracking er en nyere teknologi, der gør oprør med den traditionelle måde at tracke brugere på. Traditionel tracking, også kaldet client-side tracking, er baseret på indsamling af data om brugeradfærd gennem brugen af 3. parts cookies. Det er blandt andet de cookies, som Google Analytics og Facebook placerer i brugerens browser, så snart brugeren accepterer cookies på et website. Disse cookies er dog betinget af brugerens accept, så hvis brugeren ikke trykker på den lille grønne ”Acceptér Cookies”-knap, får vi altså ingen data ind.

 

Tag Manager Server, 2022

 

Mange annoncører kan sikkert nikke genkendende til, at de ikke har et komplet billede af deres data. Halvdelen af den mangler nemlig på grund af cookie consent, adblockers og andre privacy features. Det medfører, at man ikke har det korrekte fundament til at optimere sine performance tiltag. Man står rent faktisk og mangler information om, hvorvidt de 532 transaktioner man kan se i backend, er kommet på grund af den super fede Facebook kampagne, eller om det er fordi, SEO-teamet har været skarpe på tasterne eksempelvis.

Det er lige præcis her, server-side tracking kommer ind i billedet! Med server-side, skifter fokus fra brugerens browser til ens egen server. Det betyder, at i stedet for, at vi tracker brugerens browser, tracker vi i stedet alt det, der sker på vores server – hvilket også gør det til førstepartsdata (fed bonus!). Det medfører også, at vi ikke behøver at tage stilling til, om brugeren klikker på den lille grønne knap i forhold til, om vi må indsamle data omkring performance.

Derudover ser vi, at en stigende procentdel af alle onlinebrugere benytter sig af privacy tools som f.eks. AdBlockers eller lignende. De tools sørger automatisk for, at der ikke bliver sendt data til nogle af vores tredjepartsplatforme (Google eller Facebook).

Server-side tracking er ikke påvirket af disse elementer, da vi blot tracker, hvad der sker på vores server. Det gør altså, at vi ikke længere er afhængige af browsere, men at vi derimod udelukkende kan basere vores indsigter på, hvad der reelt sker på vores site (endnu federe bonus!).

Et eksempel fra den virkelige verden

Nu sidder du sikkert og tænker:”Arrhg vel, det lyder næsten for godt til at være sandt”. Derfor har vi i Tracking & Analytics, i samarbejde med vores bureau Mindshare, lavet en server-side implementering, hvor vi rent faktisk har målt, om det her fancy buzzword virkede, som vi forventede. Og eftersom jeg har skrevet dette indlæg om emnet, kan du nok regne ud, at det virkede. Over al forventning faktisk – og resultaterne taler for sig selv.

Vi så en stigning på alle parametre, og herunder mest bemærkelsesværdigt en 59% stigning i antallet af målte sessioner og en 52% stigning i antallet af målte konverteringer. Resultaterne er baseret på, at vi har lavet et parallelt setup; den ene løsning kørte med traditionel tracking, mens anden kørte med server-side tracking i samme tidsperiode.

Hvis de to tal ikke skaber incitament til at få implementeret en server-side løsning, så ved jeg ærlig talt ikke, hvad der gør.

Hvad kan vi tilbyde?

Nu har du fået en meget kort introduktion til server-side tracking. Derfor kan jeg med ro i maven præsentere de forskellige løsninger, vi kan tilbyde på nuværende tidspunkt. Der er flere måder at gribe det an på, og den rette løsning afhænger af behovet for den enkelte annoncør.

  1. Den ene måde at gribe det an på, er ved at benytte Google Cloud Platform, og styr trackingen gennem Google Tag Manager. Dette er den mest fleksible løsning, hvor det kun er fantasien, der sætter grænser for, hvad vi har af muligheder med vores data. Det er altså løsningen til dem, der vil have fuld mulighed for at skræddersy hvert enkelt aspekt af sit setup.
  2. Derudover, kan vi også tilbyde en mere plug ’n’ play løsning, hvor du får mulighed for at nyde godt af de mest essentielle komponenter af server-side tracking, men uden de skræddersyede muligheder der er med Google Cloud Platform. Her er det dog kun muligt (på nuværende tidspunkt), at koble server-side data til Google Analytics og Facebook.

 

DLYX.io, 2022

 

Til sidst har min gode kollega, Jakob Appel, lavet et indlæg om Facebooks CAPI (som du kan læse her). Det bygger på grundstenene af server-side tracking, og er derfor en naturlig tilbygning i et server-side setup, hvorfor jeg nævner den løsning i forlængelse af de to ovenstående (som den fedeste bonus!).

Hvis du sidder og tænker (hvilket du burde), at det kunne være relevant, eller blot sidder inde med et par spørgsmål om server-side tracking, er du velkommen til at kontakte mig på: william.breitenstein@groupm.com.