#TikTokMadeMeBuyIt

  • POV’s
  • April 12, 2022
  • Philip Roslyng

Hvad har en føntørrer, fetaost og foundation til fælles? Umiddelbart ingenting. Og alligevel.. alle tre produkter er blevet revet af (e-)hylderne i amerikanske butikker, efter de gik viralt på TikTok.

I denne artikel dykker vi ned i en platform, som ikke har styr på den friktionsløse købsoplevelse, men som stadig formår at sælge produkter uden at have en moden social-commerce platform (endnu).

Social commerce går offline

Selvom TikTok platformen fører når ”social media shoppers” bliver spurgt hvor ofte de køber produkter fra udvalgte social media platforme, så er det ikke direkte fra TikTok appen shopperne køber. Det kan du nemlig ikke på nuværende tidspunkt.

TikTok har nemlig ikke en særlig moden social-commerce platform. De har derimod en masse indflydelse, så forbruget bliver kanaliseret andre steder hen. Blandt andet offline, til retail, men også til deres social media konkurrenter fra Meta.

Styr på friktionen

Facebook og Instagram har det allerede. En social-commerce platform hvor brugeren ikke skal forlade platformen, men inviterer til køb via platformen. På det amerikanske marked kan de endda lave check out direkte i appen. Så langt er vi ikke på det Nordiske marked, men oplevelsen er stadig meget friktionsløs. Hver gang den digitale kunderejse bliver gjort mere friktionsløs, så resulterer det ofte i bedre performance. Med social-commerce perspektivet in mente, så kunne et bud på fremtiden godt ligne et scenarie hvor en social page potentielt kunne erstatte en hjemmeside i forhold til at sælge produkter. Man vil ihvertfald ikke være afhægig af en hjemmeside, som man er idag. Hvor og hvornår det sker er svært at spå om, men det er et bud på en fremtid som godt kunne blive en realitet.

Tracking på platformen

Udover en købelysten brugerbase, har social-commerce endnu en kæmpe fordel. Det tillader nemlig fortsat at tracke brugerens adfærd, fordi de forbliver på platformen. Selvom den data der bliver opsamlet stadig er begrænset i hvor stort et omfang det kan deles og aktiveres på tværs af platforme pga. blandt andet iOS 14.5 og GDPR, så giver det den enkelte social-commerce platform et stærkere datagrundlag at træne deres algoritmer på, og derigennem forbedre performance og yderligere styrke deres egen plads på et marked fyldt med ”walled gardens”. En stærk social-commerce platform, betyder altså en stærk kommerciel platform for det sociale medie. Derfor ser vi blandt andet TikTok udvikle sig hurtigt inden for netop det område.

Sådan får du del af TikTok store indflydelse

Brugerbasen på TikTok er stadig relativt ung, men udvikler sig mod et mere modent publikum. Det er værd at have for øje når du overvejer om dit brand skal annoncere på TikTok.

Derudover er TikTok en creator båret platform. Man kan sagtens annoncere med klassiske annoncer, men det er oplagt at indgå samarbejde med nogle creators for at sikre ens brand fremstår autentisk og i øjenhøjde med platformens brugere. Dette er nok den største faktor, der gør TikTok til den platform der inspirerer mest til køb lige nu. Produkter indgår nemlig som en naturlig del af det indhold der bliver skabt, og rammer man en trend kan det gå viralt og skabe de store spikes i salg, som vi har set flere eksempler på. Der er selvfølgelig ganske umuligt at forudse og planlægge at noget skal gå viralt, men ved at tilpasse ens annoncering til den platform den bor på kan hjælpe med i hvert fald at skabe rammerne for at blive en succes.

Vælger man derimod at benytte de mere klassiske annonceformater, så er det en god idé at inkorporere nogle af de ting der gør TikTok platformen unik i sine spots. Fx text overlay og lyd. Det kan du læse mere om i vores indlæg om netop dette her: https://www.groupm.dk/vil-du-ogsa-gerne-figurere-pa-tiktok-brugernes-fyp/

Lige nu sker der en stor udvikling på TikTok, og det danske marked er også i stor vækst. Der er stadig langt til en friktionsløs social-commerce platform, men de nuværende kommercielle muligheder på TikTok er stadig interessante for danske annoncører. Måske ikke som et bærende element på medieplanen, men det kan være med til at skabe inkrementelle konverteringer. Hvis gjort ordentligt, og med den rette relevans. Vil du høre mere, eller have en snak om TikTok så tag fat i Philip Roslyng, Social Strategy Director på philip.roslyng@groupm.com.