Danner: Sammen mod vold

  • Cases
  • March 10, 2021
  • MBA & MediaCom

UDFORDRINGEN & INDSIGTER

Kampagnens formål var at sætte fokus på vold mod kvinder, da det ofte er et problem, der ikke forlader hjemmets fire vægge. Og det er endda på trods af, at ca. 38.000 kvinder bliver udsat for fysisk partnervold i Danmark hvert år. Danner tilbyder både rådgivning og krisecenterhjælp til voldsramte kvinder, men da emnet ofte ses som meget privat og tabubelagt i samfundet, så oplever Danner, at flere kvinder ikke tør søge hjælp.

Vi ville derfor skabe en anderledes informationskampagne, der kunne trænge igennem støjen på de sociale medier og få målgruppen til at tage budskabet til sig. Resultatet blev en hårdtslående kampagne, som fangede modtagernes opmærksomhed, da de mindst ventede det, og gjorde dem til en aktiv del af kampagnen.

Målgruppen for kampagnen var kvinder, og influenter er udvalgt derefter. Der blev ikke skelnet i alders- eller samfundsgrupper, da alle kvinder kan være udsat for fysisk partnervold. Partnervold er ofte et tabubelagt emne, så det var vigtigt, at kvinderne kunne se, at influenterne ikke var bange for at gå forrest og for, bogstaveligt talt, at lægge ansigt til.

Den primære indsigt om målgruppen var, at de elsker at følge med i de forskellige influenters liv, hvilket ofte er en meget passiv aktivitet, der består af at kigge på pæne og polerede fortællinger om det ”perfekte” liv. Det var den perfekte ramme til at launche vores voldsomme og interaktive kampagne, der gav et hårdt indblik i et liv, der er alt andet end perfekt.

LØSNINGEN

Vores strategi var at skabe en realistisk, men uventet oplevelse af vold i hjemmet. En kampagne, der takket være opbakningen fra en række af Danmarks største kvindelige influenter, kunne nå bredt ud uden at koste Danner en krone. Vi ville nå ind under huden på modtagerne med en interaktiv kampagne, der gav dem en førstehåndsoplevelse af vold, og derved udløste en mere følelsesmæssig reaktion end, hvad en klassisk informationskampagne havde gjort.

Prøv selv kampagnen ved at besøge Danners Instagram-profil @danner.dk og vælg en af de pinned stories i toppen.

Kampagnen kørte i 24 timer på de forskellige influenters Instagram stories.

RESULTATET

Den interaktive kampagne fik folk følelsesmæssigt involveret i budskabet og gjorde stort indtryk på modtagerne. Den kreative brug af influenternes platforme gav kampagnen 100% organisk rækkevidde, og samtidig nåede kampagnen også ud til de danske medier, hvilket betød, at den samlet nåede ud til over 1,7 millioner mennesker.

Danner oplevede også en stor stigning i henvendelser: bl.a. fik de 1840% flere kliks på deres hjemmeside og en stigning på 685% interaktioner, herunder opkald og e-mails. Og Danner ser stadig en stigning i antal henvendelser her flere måneder efter kampagnens udløb.