SeenThis og GroupM reducerer CO2-aftryk med lavere dataforbrug på digitale kampagner

  • POV's
  • August 9, 2022
  • Johan Holm

I samarbejde med SeenThis og deres innovative annonceteknologi, har vi i hånd med stærke kampagneresultater, formået at mindske CO2-udslippet på selvsamme kampagner.

 

Et performanceløftende og CO2-reducerende samarbejde

Nu tænker du nok: ”Hvordan reducerer man CO2-udslip gennem digitale kampagner?”. Svaret er findes i SeenThis’ Adaptive streamingteknologi, der fjerner mange af de begrænsninger, som traditionelle annoncevisningsteknologier indebærer.

Normalt bliver hele displayannoncen allerede indlæst, så snart annoncepladsen på en given hjemmeside, er blevet købt programmatisk eller ved direkte indkøb. Ved brug af SeenThis Adaptive streamingteknologi, loades kun dele af annoncen, ligesom vi kender det fra Netflix og andre streamingplatforme. Her indlæses hele den film eller serie vi ønsker at se, først efter vi begynder at se den, og det samme gælder altså for SeenThis’ streamingteknologi.

Når en annoncør har købt en displayannonce der indeholder video, vil annoncen altså først loade når den er på skærmen (In-screen) og i små bidder, og et giver en bedre brugeroplevelse, da videoen i annoncen ikke vil hakke eller blot vise en lille del af videoen. Det reducerer dataforbruget, og medvirker til et lavere CO2-aftryk.

Teknologien forbedrer altså ikke kun brugeroplevelsen og dermed performance, men er også et klimavenligt tilvalg, og på kunders displaykampagner, hvor SeenThis anvendes, ser vi en markant reduktion i dataforbrug på helt op til 64% mindre overført data. Og oftest kan vi fjerne op til 20% af CO2 udslippet på vores digitale displaykampagner.

Samarbejdet med SeenThis har altså formået at levere løsninger, der ikke kun performer for vores kunder, men også opfylder højere bæredygtighedsstandarder.

 

Nye prioriteter i den digitale verden

Bæredygtigheds- og klimadiskurser er intet nyt. Det store fokus på, hvordan vi sammen og hver især kan gøre en forskel, har dog primært hørt hjemme i den fysiske verden. Men også den digitale verden er begyndt at få opmærksomhed, idet dataforbrug viser at udlede store mængder CO2.

Ifølge ExchangeWire, udleder en typisk digital kampagne 5,4 tons kuldioxid, hvilket svarer til en gennemsnitlig forbruger i Englands årlige CO2-udslip. I et skiftende landskab er det derfor vigtigt at kunne levere på mere end blot kunders forretningsmål. Og fordi bæredygtighed spiller en stor rolle i mange af vores kunders digitale dagsorden, er vi glade for at kunne hjælpe dem mod både bedre performance og et reduceret CO2-udslip i deres digitale annonceringskampagner.

Sebastian Ljung fra SeenThis udtaler følgende om samarbejdet:

“GroupM er én af de største annoncører i verden, hvoraf mange af deres kunder prioriterer ESG-indsatsen for at reducere deres CO2-aftryk. Samtidig ønsker disse kunder fortsat at se vækst og præstationsforbedringer. Adaptiv streamingteknologi kan hjælpe dem med at opnå begge dele. Vi ser frem til at støtte GroupM, når de arbejder med deres kunder i fremtiden på tværs af disse to vigtige fokusområder”.

Hvis du er interesseret i at høre mere om samarbejdet og hvad vi kan gøre for dig, så tag fat i Johan Holm på Johan.Holm@groupm.com