Ny liste: Disse mediebureauer har det bedste image

• News
  • January 8, 2021

Sidste år røg MediaCom ud af Top 3 i MyImage, men nu er GroupM’s ældste bureau, der skiftede ud på direktørposten i sommer, tilbage igen.

DANSK MARKEDSFØRING / 8. JAN. 2021

OMD og Carat synes år efter år urørlige på første- og andenpladsen blandt mediebureauerne i MyImage. Men i år er det MediaCom, der træder ind på tredjepladsen. Eller rettere træder ind igen, for GroupM’s ældste bureau var også nummer tre i analysen i både 2018 og 2019, så efter et relativt markant dyk ned i midten af feltet i 2020 er man altså vendt tilbage med fordums styrke.

Bureauet har gennem det seneste år især gjort sig bemærket med et interessant direktørskifte, idet den tidligere CCO hos Hjaltelin Stahl, Jesper Jørgensen, i maj satte sig i MediaComs CEO-stol. Siden har han meldt ud om ny strategi og øget digitalt fokus og i øvrigt foretaget en stribe nyansættelser:

Det er uden tvivl blevet bemærket – også på annoncørsiden”, siger Mogens Østergaard, adm. direktør i MyResearch, der står bag MyImage.

Også på pitch-fronten har MediaCom haft medvind og landet stribevis af nye kunder: Herunder bl.a. Quooker, Skousen, Tretti og Hasbroe. Hvortil kommer, at man tidligere i år også på globalt plan vandt Circle K’s mediebudget.

Stabilt felt

I MyImage 2021 bedømmer annoncørerne 13 mediebureauer, og ganske som Carat og OMD siden 2009 på skift har nappet topplaceringen i kategorien, så er der også i resten af feltet nogenlunde stabile forhold. Kun Vizeum, der i slutningen af 2020 blev fusioneret ind i Dentsu X, rumsterer – sammen med Omnicoms PHD og GroupM’s Wavemaker – lidt med placeringerne i midten af feltet.

Wavemaker, der er resultatet af Group M’s internationale beslutning om at fusionere de to mediabureau-brands MEC og Maxus, rykkede i 2019 overraskende ind på fjerdepladsen.

Overraskende, fordi netop nye navne som følge af fusioner ofte betyder tab på imagekontoen.

Men i 2020 faldt Wavemaker lidt tilbage igen i den samlede stilling, og ligger i år også i den nederste halvdel af feltet som nummer syv. Til gengæld ryger bureauet helt til tops på Brand Position – den del af MyImage, der bygger på annoncørernes udsagn på en række kvalitative parametre.

Nyt bureau slet ikke med

I den lave ende blandt mediebureauerne ligger i år GroupM’s bureaubrand m/SIX, der som nummer 12 fastholder sin bundplacering, IUM, der fastholder sin 11. plads – og endelig Havas, der igen i år er nummer 10.

Havas markerede sig ellers sidste år med fremgang på både Brand Strength og Brand Position”, siger Mogens Østergaard og tilføjer:

Bl.a. rykkede man på de kvalitative parametre ”Gode til at skabe resultater” og ”Strategisk stærke” op fra to 11-pladser til henholdsvis nummer tre og nummer to. Men i år falder bureauet tilbage igen.

Mediebureauet Hearts & Science er med i analysen, men får ingen placering?

Nej, det gør de ikke. Deres top-3 kendskab (kender indgående, godt og lidt til) er for lavt, så stikprøven bliver for lille til at de indgår i vores Brand Power-model”, siger Mogens Østergaard, og tilføjer:

Jeg regner med, at tiden arbejder for Hearts & Science, og at de næste år vil figurere på lige fod med de andre mediabureauer”.

Topresultater fra MyImage 2021 for digitale bureauer (Parentes er placering sidste år)

Top 5 – Mediebureauer, samlet Brand Power

1. OMD (1)