Social Commerce: årets buzzword eller en uundgåelig sandhed?

  • POV’s
  • September 22, 2022
  • Philip Roslyng

Sociale medier vil altid være en af de helt store og sensationelle forandringer i det 21. århundrede. Sociale medier er kommet for at blive, og nu må vi ruste os til ’Social Commerce’, som udgør den næste bølge af digitale trends i medielandskabet. Nogen kalder Social Commerce for det største buzzword i 2022 inden for social, men det er slet ikke så komplekst og farligt endda. Det handler blot om sociale mediers overgang fra en mediekanal til en salgskanal.

Social Commerce bliver uden tvivl en interessant og essentiel del af fremtidens digitale medielandskab, og det skyldtes blandt andet det øgede antal af digitale restriktioner og et stadig stigende forbrug af sociale medier tværs brugere såvel som annoncører.

Annoncører verden over haft stor glæde af det store forbrug af sociale medier, og den glæde fratages de ikke – Nærmere vil de være endnu gladere i fremtiden. For ikke nok med, at sociale medier er uundgåeligt store, så ser det digitale ad spend også kontinuerlig vækst – især på sociale platforme.

 

Sociale medier udvikler sig til et fuldt økosystem

I takt med digitaliseringen er ad spend blevet mere og mere digitalt, og i 2022 forudsiges det, at 66% af alt medieannonce-spend vil blive brugt på digitale annoncer. Det kommer ikke som den store overraskelse, da verden gennemgår en kontinuerlig digital omvæltning, hvilket vi til dels kan takke introduktionen af sociale medier i 00’erne for, samt et konstant vækstende antal af brugere og relevans på nettet.  I dag bliver der i gennemsnit brugt 2:03 timer dagligt per bruger på sociale medier i Europa. Derfor anvendes en stor del af det digitale annonce-spend på sociale medier, og i 2022 vil 33% af alt digitalt annonce-spend komme fra annoncering på sociale medier. I 2021 kunne 23,8% af alt digitalt annonce-spend tilskrives Meta-aktiviteter, herunder Instagram og Facebook, og det betyder altså at 2/3 af annoncemarkedet går til digital annoncering, og 1/3 af alt digital annoncering foregår alene på sociale medier. Statistikker der i høj grad sætter størrelsesordenen i perspektiv. Dertil ser vi en stor tendens i valg af device, som viser at sociale medier selvfølgelig eksisterer på desktop, men at mobilenheder står for op til 95% af alt socialt mediebrug baseret på data fra betalt annoncering. Det er signifikant, da vi også ser, at 50% af alle e-commerce salg vil ske på mobil, hvilket i høj grad kan relateres til sociale mediers voksende rolle som salgsplatform.

 

Et fuldt men lukket økosystem

Det vækstende digitale annonceringslandskab har også haft eftervirkninger. De digitale økosystemer bliver i stigende grad mere begrænsede, og startskuddet så vi for alvor med EU-regulationerne og indførelsen af GDPR. Senere har tech-giganter såsom Apple fulgt trop med nylige iterationer af iOS, og herunder restriktioner for apps med iOS 14 og restriktioner for e-mail med iOS 15.

Disse restriktioner fra regeringer, kommissioner og softwareudbydere er implementeret med øje for brugerens sikkerhed, og det har ført til at techgiganterne i stigende grad har bygget deres walled gardens højere. Flere restriktioner har altså givet mindre incitament for at bevæge sig udenom egne mure, og har i stedet skabt en tendens, hvor sociale platforme i højere grad må lukke sig om sig selv, for at holde på så meget data som muligt.

 

Fra en mediekanal til en salgskanal

Social Commerce giver anledning til at handle direkte i platformen, hvilket betyder at sociale platforme ikke længere vil være afhængige af at sende brugere videre til eksterne websites i slutningen af købsrejsen. Med Social Commerce udebliver mange af de datarestriktioner, som er blevet etableret over de sidste år. Det betyder at du igen kan erhverve data på sociale platforme fra hele købstragten. Samtidig vil det faktum, at forbrugere kan blive på samme sociale platform som de fandt varen på, gøre at friktionen i konverteringen mindskes, hvilket naturligt vil lede til flere konverteringer.

Check out-løsningerne er allerede implementeret på det amerikanske marked, mens vi fortsat venter på dem i spænding her i Danmark. Men Social Commerce er mere end check out-løsninger på Instagram eller Facebook. Det er sammensmeltningen af både onlinebutik, support, word-of-mouth, marketing og digitale samfund. Tidligere har sociale medier blot været kanal for kommunikation omkring brand og produkt, men allerede nu ser vi effekten af sociale medier som salgskanal.

Af den grund tilrådes det, at du allerede nu begynder at behandle din sociale business-profil som en landingsside, og med det skal du også begynde at tænke ud over kun at tilfredsstille dine følgere. For jo – de er de mest loyale, men statistikker viser, at 2/3 besøgende på din brand-profil er non-followers. Det betyder altså, at over halvdelen af de brugere, som besøger din profil, potentielt ikke har relation eller kendskab til dit brand i forvejen. Her handler det om at skabe et tilgængeligt miljø med brugeroplevelsen i fokus, ved eksempelvis at pinne de posts du gerne vil fremhæve, tagge produkter i dit feed og bruge storyfunktionen i din shop til at gemme og fremhæve de vigtigste produkter.

 

Sådan mestrer du Social Commerce

Selvom vi i Danmark endnu ikke kan opleve sociale kanaler som fuldblodige handelskanaler, så er der stadig en del benarbejde, som skal være på plads, før du overhovedet kan begynde at glæde dig til den fremtid. Som sagt handler Social Commerce om mere end blot check out-løsninger, og for os handler det om at mestre fire essentielle søjler: Creatives & Customer Experience, Platform & Algorithm, Teknologi og Data.

 

Creatives & Customer Experience

Kundeoplevelsen er som altid vigtig – også på sociale medier. En af de store stepping stones for sociale platforme udspringer fra muligheden for en mere direkte og organisk forbindelse mellem virksomhed og forbruger. Det ligger i naturen af et ’socialt’ medie.

Det understøttes af at 53% fortæller at de er mere tilbøjelige til at handle med en virksomhed, hvis de kan kontakte dem direkte gennem en social platform. Den direkte samtale er, ligesom så mange andre ting, med til at mindske de mange friktionspunkter, som kan opstå i købsrejsen. Det kan eksempelvis foregå ved at bruge Facebooks Messenger app som supportfunktion, hvilket gælder for både betalt annoncering og organisk aktivitet.

Når vi taler om kundeoplevelsen, og særligt på de sociale medier, tænker vi straks på content. Content er en uhåndgribelig størrelse når det kommer til at skabe værdi for kunden på sociale medier. Det er en af grundstenene, som de sociale platforme blev bygget på – og det har ikke ændret sig. Derfor bør du spørge dig selv: Skaber mit content værdi? Men den mindskning af adgang til data som bl.a. IOS 14 har medvirket til, er det vigtigere end nogensinde at have værdien af ens content in mente.

Også kunderejsen er blevet kortere. Tilbage i tiden skulle man tjekke trustpilot inden et køb, adspørge venner, tjekke magasiner, også videre. I dag trykker du køb, hvis din yndlingsinfluencer voucher for et produkt – uden et gram af tvivl. Det er en forsimplet opstilling af virkeligheden, men pointen er den samme – nemlig at købsrejsen er hurtigere end den var for 5-10 år siden.

Tal viser yderligere, at 87% af folk siger, at en influencer har inspireret dem til at købe et produkt, som de måske ikke ellers havde købt. Det er en tendens, som illustrerer et signifikant dyk i kompleksiteten af købsrejsens eksplorative fase og sociale mediers skift mod en nyfunden rolle som handelsplatform.

 

Platform & Algorithm

Du skal ’Master the giants’. Det betyder at du skal lære at udnytte platformene og deres algoritmer til deres fulde potentiale. Meta opdeler deres platform til at håndtere 3 faser i købsrejsen: awareness, consideration og conversion. Der er best practice indenfor alle 3 faser, eksempelvis i valg af KPI, audience og så videre. Når du forstår enkelte dele, kan du lære at mestre et full funnel best practice set up.

 

Teknologi

Ved brug af bedre teknologi kan du lære at skalere dit Social Commerce set up, og her handler det især om hvordan du måler og erhverver din data. For med striksere tracking-politikker må man ty til nye måder at gøre tingene på. Så længe du bruger den rigtige teknologi, kan du få adgang til meget data, som ikke er personfølsomt eller på anden måde i strid med GDPR og lignende restriktioner.

I vores tilfælde har vi eksempelvis haft stor succes med brugen af Conversions API, som har forbedret både målingen og mængden af tilgængelige data.

 

Data

Vi har allerede forelagt hvordan du bruger den data som du har. Som nævnt spiller privacy en stor rolle, og med stadig strengere restriktioner, kan det være svært at få fingrene i alt den data, som man ønsker. Derfor er det endnu vigtigere at lære kunsten af at arbejde med det du har. Data er trods alt grundlaget for enhver mediestrategi, og uden den kommer du ingen vegne. Det betyder eksempelvis at sætte din egen forretningsdata i spil. Data er en kompleks størrelse, og skal aktiveres gennem god håndtering af teknologi, platform og algoritmer.

Vi mener, at et stærkt samspil mellem disse fire søjler er lig med en holdbar og fremtidssikret Social Commerce-strategi. Forstår du at mestre giganterne og deres platforme og algoritmer gennem god brug af teknologi og data, og med øje for kundeoplevelsen, så står du stærkere end de fleste. Og det giver dig en stor konkurrencemæssig fordel på en af de førende kanaler i mediestrategien. De sociale mediers vigtighed er allerede cementeret, og det kommer ikke til at vende foreløbig. Tværtimod.

Hvis ikke du er helt med på beatet, så anbefales det stærkt, at du begynder på benarbejdet inden det er for sent.

Hvis du vil vide mere om Social Commerce og hvad vi kan tilbyde, kan du tage fat i Philip Roslyng, Performance Director, på: philip.roslyng@groupm.com

*Dataen i artiklen stammer fra undersøgelser foretaget af Facebook, Instagram, Accenture, eMarketer og Rakuten Marketing (2017-2022).