TV-markedet er alt andet end dødt

  • POV’s
  • September 22, 2020
  • Laura Brøndum
Den kommercielle TV-sening var stabil hen over hele foråret, men styrkeforholdet på markedet har ændret sig markant.

Året startede med en af de største ændringer på det danske kommercielle TV-marked i lang tid. Nemlig konflikten mellem YouSee og Discovery, som endte med, at Discoverys kanaler ikke længere var tilgængelig for YouSee’s TV-kunder. Dette resulterede i den største ændring i styrkeforholdet på det danske kommercielle TV-marked i mange år. Vi snakker ikke længere om små udsving på et par procenter, men mere om en halvering af seerandelen for Discovery, som TV 2 og NENT stod til at skulle erobre.

Jeg har med spænding fulgt, om dette fik en mærkbar effekt på den samlede TV-sening, og om vi danskere så mindre TV, når vi havde færre kanaler til rådighed.

Pludselig markant ændring i TV-sening

Men inden vi rigtig nåede af få en brugbar mængde data på det nye TV-markeds situation, så skete der noget, som ingen af os havde kunnet forudse.

Danmark og store dele af verdenen lukkede ned som følge af Covid-19 pandemien. Så markant en påvirkning udefra har selvfølgelig indflydelse på vores medievaner, og i dagene omkring nedlukningen så vi en markant stigning i TV-seningen. Der var et stort behov for information, vi var alle hjemme og dermed havde vi pludselig mere tid til rådighed, hvilket unægtelig medførte en markant ændring i TV-seningen. Mette Frederiksens pressemøde tirsdag den 17. marts blev set af over 2,8 millioner danskere. For at sætte det tal i perspektiv, så er det flere, end da Danmark i 1992 blev europamestre i fodbold ved at vinde over Tyskland. Så selvom omstændighederne ikke var lige så lykkelige som i ’92, så viser tallene, at TV tydeligvis stadig besidder evnen til at samle nationen.

Trumfen på TV manglede

Men hvad så nu? Hvilken tilstand er det kommercielle TV-marked i den dag i dag?

I marts kunne vi glæde os over stigende TV-sening. Og for os, der har arbejdet med TV længe, var det en kærkommen tendens, som resulterede i rigtig gode muligheder for annoncørernes TV-kampagner.

Men festen varede desværre ikke ved. I takt med verdens nedlukning, mistede TV også et af sine absolutte trumfkort, nemlig sporten. Der blev lukket ned for alle større fodboldligaer, EM i fodbold og Tour de France blev udskudt, Formel 1 blev aflyst og så videre. Så selvom vi stadig havde mere tid hjemme, var sendefladen knap så god, som den plejede at være.

Alligevel formåede TV-seningen at forblive stabil over hele foråret, hvilket er godt klaret med manglende sport og et dansk vejr, der viste sig fra sin absolut bedste side. Solskin og varmegrader er normalt noget, der giver færre seere, men det lod sig ikke aflæse lige så tydeligt i tallene som normalt.

Styrkeforholdet på det kommercielle TV-marked har flyttet sig

Men med sommeren overstået, sporten så småt tilbage på TV-skærmene og et efterår, der normalt har høj TV-sening, hvad er så egentlig forventningerne til TV-markedet – når man har det for øje, at vi også har en vedvarende Covid-19 bekymring? De første uger af efteråret har faktisk ligget på niveau med sidste år, men styrkeforholdet på det kommercielle TV-marked har ændret sig markant.

Vi må nok konkludere, at det som Discovery har mistet, ikke til fulde er samlet op af TV 2 og NENT. Den største vinder i den kamp må siges at være TV 2, de har taget en større bid af kagen og overtaget noget af det, som Discovery har mistet. NENT’s andel er uændret, men med tanke på alt den sport, der har manglet hele foråret, må det alt andet end lige også betragtes som en sejr for dem.

Min forventning til det kommercielle TV-marked for resten af året er lettere optimistiske. Jeg tror, at NENT og TV 2 vil holde kursen og måske hjulpet lidt på vej af de fortsatte Covid-19 restriktioner, der giver os mere tid hjemme, vil de være i stand til at sikre en TV-sening, der ikke ligger langt fra sidste års niveau.

Omend nok en smule under, men det er efterhånden indforstået, når vi snakker udvikling i flow-TV-sening. Kommer det dertil, at Mette Frederiksen lukker hele landet ned igen, så kan det sågar være, at det vil give rum for endnu mere TV-sening. Efterspørgslen fra TV-annoncørerne er i hvert tilfælde kommet godt igen i andet halvår, og derfor ser vi også et marked, der gang på gang må melde udsolgt. Og så er det jo nærliggende at konkludere, at effekten af TV fortsat er god.