Sightline: Et kig ind i fremtidens muligheder for Digital Out of Home (DOOH)

  • POV’s
  • June 16, 2023
  • Johan Holm & Henrik Welling

Rejsen begynder her. Et navneskift fra Attention til Sightline markerer starten på en ny rejse mod de mest innovative DOOH-løsninger i Danmark.

I en opmærksomhedsøkonomi er personligt indhold den regerende mester. Tal viser os, at 75% af forbrugere er mere tilbøjelige til at konvertere, hvis markedsføringens budskab er personligt. Hvad angår DOOH, er den personlige tilgang et forholdsvist uberørt marked i Danmark, primært på grund af mangel på de rette værktøjer. Men det er netop den udvikling Sightline gerne vil være med til at etablere og fostre.

Lanceringen af Sightline vil bidrage til at bane vejen for DOOH. Vi er på en rejse sammen med det danske Outdoor marked, hvor vi vil være iblandt de første til at teste de nye muligheder og løsninger.

 

Styrken ved Out of Home

Det øgede fokus på DOOH stammer fra undersøgelser af, at medier drager massiv opmærksomhed fra dem, der bliver eksponeret for det. Hele 79% af adspurgte i en nylig undersøgelse fortæller, at de er opmærksomme på Outdoor annoncer. Dette banebrydende tal suppleres af det faktum, at hele 66% siger, at de søger efter produkter online efter at have set dem i Outdoor annoncer.

 

Digital Out of Home får ben at gå på

De digitale skærme i Danmark er fortsat på en stor udviklingsrejse. For at købe spots på skærmene spredt over det danske land kræver det stadig, at vi kontakter skærmenes distributører telefonisk for at opsætte en kampagne. Det er en meget manuel proces, især i dag, hvor resten af det digitale marketingmix pryder sig med automatisering og AI-optimering.

På andre markeder har vi allerede set den udviklingsbølge, vi bestræber os på at fremskynde i Danmark, med implementeringen af Sightline. Her er processen nemlig i højere grad programmatisk, hvilket åbner op for stor kampagnefleksibilitet, når det kommer til alt fra budgetallokering til løbende skift af kreativer. Det betyder at det bliver muligt at opdatere kampagner, mens de er live. Og er et enormt vigtigt skridt mod mere personlig annoncering på landets digitale skærme.

Selvom vi ikke er helt ajour i Danmark, så ser det anderledes ud i vores kære skandinaviske nabolande. Norge er i gang med at teste de nyeste DOOH-løsninger og Sverige er nu klar til at teste. Og vi har naturligvis samme ambintioner.

 

Hvor vi er nu

I Danmark er det tætteste vi kommer på en revolution af DOOH-løsninger, implementeringen af DCO-teknologi på digitale skærme. DCO, eller Dynamic Creative Optimization, refererer til en metode der leverer personligt tilpasset indhold til et aktivt publikum. I stedet for at producere en omfattende mængde separate annoncer, er det muligt at anvende DCO til at udforme et masterlayout, der automatisk sammensætter de kreative elementer, der passer til den specifikke situation, som annoncen vises i.

Dermed kan implementeringen af DCO-teknologi på DOOH-løsninger, være det første skridt i den rigtige retning, da de dynamiske kreativer gør det muligt, at skærmene altid viser det rigtige budskab, på det rigtige tidspunkt.

 

Bumpet på vejen og fremtiden der venter

Med Sightline ønsker vi at øge mængden af digitale skærme og at realisere muligheden for programmatisk indkøb på DOOH. 88% af annoncører mener at det er vigtigt at kunne hæve, sænke eller allokere mediebudget med kort varsel. Det er en forespørgsel vi i Danmark endnu ikke har mulighed for at imødekomme med DOOH, men som vi i stor stil tilbyder på alle andre medier og platforme.

Det er en udfordring og en mangel på fleksibilitet, hvilket programmatisk indkøb vil kunne give DOOH i fremtiden.

Skal budgettet eksempelvis rykkes fra ét storcenter til et andet, kan vi nemt gøre det med programmatisk indkøb – ligesom på display annoncer og så meget andet. Med over 1000 skærme fordelt over landet, der primært er til at finde i storcentre, på togstationer og ved metroen i København, er der store muligheder for at fange sin målgruppe på det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt.

Med programmatisk indkøb er det også muligt at fokusere mere på målgruppe, hvilket også er det endegyldige mål, nemlig bedre audience planning. Det vil sige mulighed for bedre at planlægge ud fra de målgrupper, der er til stede omkring landets skærme. Det vil altså sige muligheden for at udvælge de skærme hvor kundens målgruppe er. Det er en essentiel del af den udvikling vi har set på andre markeder, og som vi ønsker at fremskynde i Danmark – det er her værdien ligger.

En større global opbakning gør det muligt i den nærmeste fremtid, hvorfor vi også nu sætter indsatsen i højeste gear. For vi vil ikke komme ind når det hele er testet af. Vi vil være dem der bærer flaget og stå forrest med de bedste og mest fleksible DOOH-løsninger, når tiden kommer.

 

Vil du vide mere om Sightline og fremtiden for DOOH i Danmark? Så tag fat i Johan Holm, Country Director Xaxis Denmark, eller Henrik Welling, Senior Video/Audio & OOH Strategy Specialist, på henholdsvis [email protected] og [email protected].