High Impact Display og DCO: Sådan får du medie og kreativ til at tale sammen

  • POV’s
  • December 9, 2022
  • Tobias Lüchow & Anders Belling

Når det kommer til at fange forbrugerens opmærksomhed, kan et high impact-format til display udpeges som en stærk kandidat.

I en tidligere udgivet artikel om awareness som et skelsættende parameter inden for effektmåling, drøftede vi den nye teknologi Lumen, som gør det muligt for at måle et annonceformats evne til at fange en forbrugers opmærksomhed.

Men hvorfor ikke øge vores gennemslagskraft ved at anvende DCO-teknologi til at udvikle annoncer, som er endnu mere relevante og meningsfulde for målgruppen? Det er i hvert fald en mulighed nu.

 

Back to basics: Hvad er et High Impact format?

High Impact formater er store, opmærksomhedsskabende annoncer, som overtager størstedelen af pladsen på et website.

Formatet anvender voluminøse kanvasser til at fange målgruppens opmærksomhed på kreativ vis. Og så er det værd at understrege, at der er 78% større sandsynlighed for, at High Impact annoncer tilskynder forbrugere til at blive bekendt med et brand. Af den grund anser vi det som et nøgleformat til awareness.

Eksemplerne nedenfor illustrerer hvordan to forskellige High Impact formater kan se ud på et website. Eksemplet til venstre viser et desktop topscroll-format som fylder hele den øverste del af skærmen når sitet loades, hvorimod eksemplet til højre viser et Skin format som indhyller toppen og siderne med annoncørens budskab.

Det kan være tidskrævende at uploade materiale til High Impact formater, hver gang budskabet skal opdateres. Og især hvis der er tale om et always on-setup, som skal skræddersyes til forskellige målgrupper og opdateres løbende. Det er her kommer DCO ind i billedet.

 

DCO åbner døren for mere effektivt indkøb og kreativ produktion

DCO står for Dynamic Creative Optimization og er et værktøj, der øger fleksibiliteten og muligheden for optimering af kreativer. Værktøjet skal forstås som en tom skal, der i awareness og consideration-sammenhæng kan udfyldes med diverse kreativer med afsæt i audience eller kontekstuel targetering.

Det vil sige, at en DCO automatisk sammensætter kreativer efter bedste performance for det enkelte audience, hvilket resulterer i både tid – og pengebesparelser. Det smarte er, at man ikke behøver at bygge en helt ny DCO, hvis man vil ændre eller tilføje kreativer til puljen, da man blot kan indsætte dem i den allerede eksisterende DCO-template – som illustreret nedenfor.

 

Derfor bør du overveje et DCO setup

De fleste er efterhånden bekendte med former for DCO på standard display, men hvis man som annoncør overvejer, eller måske allerede har en mere always on tilstedeværelse med eksekvering af High Impact-formater såsom top- og midscrollers, så kan implementeringen af en DCO være en mere fleksibel løsning til at styre kreativer og budskaber.

Fordelene ved High Impact annoncering er ikke til at tage fejl af. Det er et format som skaber stor opmærksomhed blandt målgrupper og hvis High Impact annoncering suppleres med DCO-teknologi, er man garanteret bedste resultat hver gang. Teknologien er nemlig designet til at udvælge det helt rigtige kreativ til en given situation eller målgruppe og derudover undgår man stort set at bøvle med bannerpakker og tags. Ideen med sammensmeltningen er derfor ganske simpel: at automatisere og effektivisere selv de mest omfattende annoncekampagner i porteføljen.

Vil du vide mere om, hvordan du kan fange din målgruppes opmærksomhed med et fleksibelt High Impact DCO set up? Så tag fat i Tobias Lüchow Madsen, Senior Programmatic Specialist, på [email protected] eller Anders Belling, Addressable Strategy Director, på [email protected].