#TikTokMadeMeSearchForIt

TikTok er blevet en central spiller på den digitale scene, og appen er i dag en af de mest downloadede i verden. Med sin brede appel og evne til at skabe virale trends, er TikTok en platform, som flere og flere virksomheder er begyndt at tage alvorligt. Men hvad mange måske ikke er opmærksomme på, er, at appen ikke blot er et socialt medie, men også en søgemaskine, for den yngste generation.

 

TikTok: En søgemaskine på sociale medier

TikTok er blevet et populært værktøj blandt unge til at finde og dele indhold om alt fra mode og beauty til musik og underholdning. Faktisk har TikTok overtaget rollen som en slags “søge- og opdagelseskanal” for mange unge, der bruger appen til at finde nye produkter, trends og idéer, og det gør platformen til en skarp konkurrent til Google og særligt Youtube. Der er ingen tvivl om, at TikTok formatet kan noget, og både Youtube og Instagram har ikke været sene til at lancere et tilsvarende videoformat på hver deres platforme.

 

TikTok tager ny del i brugerrejsen

TikToks nyfundne rolle som søgemaskine betyder, at nogle typer af søgninger er flyttet fra Google og YouTube til TikTok. Eksempelvis har TikTok set stor succes med korte tutorials og how-to’s, som oprindeligt blev populært på YouTube. TikTok-kulturen, og de creators der skaber videoerne, er også det der gør platformen til så god en søgemaskine. Hvis du eksempelvis ikke ved hvordan du søger et visum til en kommende rejse, så vil én søgning på TikTok vise dig hundredvis af korte tutorials, som du hurtigt kan se igennem, indtil du finder en, der matcher netop dit behov.

Og det er i overensstemmelse med én af TikTok’s ledende kvaliteter, nemlig nichesøgninger. Flere og flere unge mennesker bruger TikTok algoritme til at finde information skræddersyet til deres individuelle smag. En algoritme man er nødt til at lære at kende, for at anvende platformen som en potentiel søgemaskine. TikTok anvender en kombination af maskinlæring og kunstig intelligens til at levere det indhold, der er mest relevant for hver enkelt bruger. For eksempel tager TikTok højde for, hvad brugeren tidligere har interageret med, hvilken type indhold der er populært i øjeblikket, og hvilket tidspunkt på dagen brugeren er aktiv. Det er også vigtigt for at forstå hvordan TikToks kontekstuelle annonceplaceringer fungerer.

 

TikTok Ads

Når du køber annonceplaceringer på TikTok, ligner det ved første øjekast andre sociale medier, hvor man primært køber ind i audiences. Som noget nyt og på betaplan, har TikTok introduceret søgeordsbaserede annoncer, som de kalder Search Toggle. Indtil videre er denne funktion ikke tilgængelig i Danmark, men vi forventer, at den snart bliver integreret og aktuel blandt danske brugere.

Men hvad betyder det? Lad os tegne billedet: Du er et rejsebureau og ønsker at reklamere for én af dine mange destinationer. Det kan være en rejse til Sicilien. Med TikTok Ads kan du købe ind på søgeordet ”Sicilien” og andre relaterede søgeord, så din annonce bliver vist i sammenhæng med lignende videoer. På den måde passer din annonce også bedre ind på platformen, hvilket øger performance. I forlængelse af ovenstående, så vil dit køb også gøre, at din video vil dukke op, når brugere anvender appens søgefunktion og søger på de søgeord, som du har købt placeringer på.

Før du kaster hele dit mediebudget efter TikTok, så handler det først og fremmest om at forstå den adfærd der er på TikTok, og hvad folk søger efter på platformen, som potentielt er relevant for din virksomhed. Alt bevæger sig hurtigere på TikTok, og der opstår konstant nye trends, og derfor er det afgørende at du reflekterer over hvilke søgeord, der er omkring en trend, du gerne vil købe ind i.

Sådan låser du op for TikToks fulde potentiale

Det absolut vigtigste ved TikTok er, at det indhold du laver, er native. Og det betyder at indholdet er lavet til platformen, uanset om det er organisk eller betalt.

Vi kalder tilgangen for TikTok First og vi lever næsten religiøst efter det. Ligesom med andre sociale platforme er det nødvendigt at tænke ind i de formater og ways of doing, der hersker på platformen. Vi har eksempelvis set overraskende stor succes ved blot at overlejre farvede tekstbokse i videoer. Det er en lille detalje, men den hjælper med at bevare TikTok-boblen.

En anden afgørende detalje er formatet, der lægger op til, at videoer uploades i aspekt ratio 9:16. Det er et nik tilbage til pointen om ”indhold lavet til platformen”, for hvad der fungerer på TV, fungerer nødvendigvis ikke på TikTok – i hvert fald ikke uden nærmere eftertanke. Et kreativ kan sagtens ”oversættes” fra ét format til at passe i TikTok regi, men det kræver mere end blot at copy-paste indhold fra en platform til en anden. Vi vil dog altid anbefale, at kreativer til TikTok laves specifikt til platformen, så indholdet ikke virker malplaceret, hvilket potentielt vil skade annoncens modtagelse og indflydelse. Dette skyldes, at standardiserede annoncer ikke er den foretrukne tilgang, for som TikTok selv siger: ”Don’t make ads. Make TikToks”. Og tal fra TikToks egen hjemmesider fortæller os også, at 61% af brugere synes, at annoncering på TikTok er udskiller sig fra andre store sociale og videobårne platforme.

Hvis du skal vinde i TikTok-gamet og nu har dos and don’ts på plads, så handler det altså om at forstå hvilke brugere du gerne vil ramme, og på hvilke søgeord, hvad end det drejer sig om beauty-indhold, videoer om grønne fingre, madrelateret content, eller noget helt fjerde. Der er mange produktkategorier, der lever på bedste velgående på TikTok, men sørg for at undersøge hvordan dit produkt eller service præsenteres på platformen, og hvem seerne er.

 

Din placering på TikTok’s ‘fyp’

Det TikTok har mestret er, at platformen har et imponerende tag på deres brugere. Så det der sker på TikTok, bliver også ført ud på andre platforme. Og det oplever vi, når trends på platformen ikke bare overtager TikTok sub-communities, men også får indflydelse på Metas platforme og Google. En indflydelse der siger meget om TikTok gennemslagskraft og position på markedet, hvorfor du stærkt bør overveje hvordan din virksomhed bedst placerer sig på platformens For You Page (’fyp’) og i søgeresultaterne.

Ønsker du at vide mere om mulighederne bag TikTok? Så tag fat i Emil Møller, Social Specialist, på [email protected].