5 måder du kan forberede dig på udfasningen af tredjeparts cookies

  • POV’s
  • March 4, 2024
  • Jakob Appel

Som nævnt i vores tidligere artikel, planlægger Google Chrome en udfasning af tredjeparts cookies for alle deres brugere i Q3 2024 hvilket svarer til 65% af internetbrugere globalt[1].

Denne udvikling er en del af et initiativ kaldet Privacy Sandbox, som har til mål at reducere tracking på tværs af websteder, samtidig med at opretholde den funktionalitet der gør online indhold og tjenester tilgængeligt for alle.

I denne artikel skal vi blive klogere på, hvad det betyder for din hjemmeside samt hvordan du kan forberede dig bedst muligt på cookieless. De nævnte områder er ikke nye tiltag, men vil for de fleste annoncører ikke være en del af deres nuværende tech-setup, hvorfor vi i denne artikel har samlet et overblik over nogle af de vigtigste løsninger/tiltag til website-tracking.

 

Forstå tredjeparts cookies

‘’Nogle hjemmesider tillader, at tredjeparter får adgang til at placere cookies på din computer, tablet eller smartphone til forskellige formål. Det vil sige, at andre end hjemmesideejeren får adgang til at sætte cookies[2].’’

Disse cookies bliver typisk brugt til at samle data om brugernes interaktioner til målrettet annoncering.

Med udfasningen af tredjeparts cookies indkapsler det også udfordringerne med nogle af de kritiske funktionaliteter vi ser på tværs af login, beskyttelse mod svindel, annoncering og generelt muligheden for at integrere tredjeparts indhold på hjemmesiden[3].

 

Hvad betyder Googles ændringer?

I korte træk betyder det, at man som annoncør og hjemmesideejer skal finde alternativer til de måder man sporer og målretter brugere på i dag. Det er ét skridt væk fra de teknikker vi kender i dag og et skridt nærmere et mere privatlivsfokuseret udgangspunkt, som er vigtigt både at forstå og tappe ind i.

Men før du begynder at forberede dig på ændringer iht. cookieless, er det vigtigt at du forstår hvordan din hjemmeside bruger cookies. Tag dig derfor tid til at kontrollere din hjemmeside for tredjepart cookies, og identificer hvor og hvordan de bliver brugt. Det vil give dig de bedste forudsætninger for at forstå, hvordan udfasningen af tredjeparts cookies kommer til at påvirke din hjemmeside.

Her er nogle af de ændringer man som annoncører skal overveje:

 

1.   Google consent mode V2

Googles opdaterede version af consent mode, som du kan læse mere om her, er obligatorisk fra marts 2024 for alle hjemmesider og apps, der bruger Googles services til at opsamle data for målgrupper og remarketing.

Med den nye V2 opdatering følger to nye signaler; ‘’ad_user_data’’ og ‘’ad_personalization’’. Disse parametre er specifikt pålagt at forbedre brugernes privatliv. De bestemmer, om personlige data sendes til Googles tags baseret på samtykke gældende for Google Ads, GA4, DV360 osv.

 

2.   Server-side tracking

Kort fortalt er server-side tracking en metode til at indsamle og behandle data om brugeren, som ikke kræver JavaScript tags/pixels (fx. Google og META) direkte på hjemmesiden i browseren. I stedet sendes data til en server, som man selv har kontrol over (og er derfor førsteparts-data). Ved at bruge denne metode kan man bedre styre, hvordan data skal behandles samt hvilke tredjeparter, der må få adgang til dataene. Du kan læse mere om server-side tracking i vores tidligere artikel her.

 

3.   Conversion API (CAPI)

Løsning nummer 3 er en fortsættelse af ovenstående, da det er en måde at opsætte førsteparts tracking via ens server-side opsætning på. CAPI dækker over en tracking metode, som ‘’erstatter’’ den traditionelle pixel, som vi kender fra Facebook, Snapchat mm. Der er flere muligheder for at implementere CAPI, men det vigtigste er at forstå, hvorfor implementeringen er afgørende for dig som annoncør. Dette er især relevant, hvis du benytter META-annoncer til at optimere dine kampagner og derigennem genererer konverteringer til din hjemmeside.

 

4.   Enhanced Conversions

Enhanced Conversion tracking i Google Ads kræver ikke brug af tredjepart cookies til at spore konverteringer. I stedet bruger det førstepartsdata og machine learning til at analysere brugeradfærd og identificere konverteringer på tværs af enheder og kanaler. Dette giver mulighed for værdifulde indsigter i kampagner og i optimering af konverteringsrater, uden at være afhængig af tredjepartsdata.

Overordnet betyder det, at når en bruger laver en konvertering på din hjemmeside, hjælper Enhanced Conversion tagget med at indsamle førsteparts data. Denne data hashes og matches med brugere logget ind med deres Google-konto, hvilket hjælper med at attribuere en konvertering til din kampagneaktivitet. Enhanced Conversions vil derfor typisk give et løft i dine registrerede konverteringer på tværs af Googles platforme.

 

5.   Privacy Sandbox

Som vi startede med at nævne, så er Privacy Sandbox et initiativ som har til formål at skabe teknologier og løsninger der både beskytter brugernes online privatliv, men også giver virksomheder mulighed for at projektere nye digitale tiltag. Dette er bl.a. understøttelse af udfasningen af tredjepart cookies.

Nedenstående løsninger/API’er er metoder uden brug af tredjepartsdata:

Topics
Topics API er browserbaseret og tillader at dele oplysninger om en brugers interesser. Det muliggør interessebaseret annoncering, uden at skulle være afhængig af sporing af de hjemmesider, som en bruger besøger. Det er en form for personlig annoncering, hvor en annonce vælges til en bruger baseret på interesser, som er udledt fra de websteder brugeren har besøgt fornyligt[4].

 

Protected Audience
Protected Audience API er designet til at give annoncører mulighed for at tilpasse deres annonceauktion baseret på definerede interessegrupper ud fra en samling af små Javascripts, som aktiveres på brugerens browser. Disse Javascripts er isolerede og kan ikke aktiveres af tredjeparter.

På samme måde, som vi kender til interessegrupper i dag, vil Protected Audience API hjælpe med at vise forskellige produktkategorier, appellere til brugere der ikke konverterede og målrette brugere, der har forladt indkøbskurven (remarketing)[5].

 

Attribution reporting
Attribution reporting API hjælper annoncører med at måle og optimere kampagnens performance uden at det kræver tredjepart cookies. Kort fortalt virker det ved, at der tilføjes tilstrækkelig tracking i de kreativer som skal aktiveres på kampagnen. Når de bliver vist for brugeren, registrerer den alle visninger eller kliks, som er tilknyttet på annoncen i browseren.

Hvis brugeren, der har set eller klikket på annoncen, også foretager en konvertering (fx et køb) på hjemmesiden, registrerer browseren denne konvertering og matcher aktiviteten med den tidligere visning eller klik, for at give en korrekt attribuering[6].

Google Chromes forestående udfasning af tredjeparts cookies markerer et skift i annonceringslandskabet mod fortsat øget beskyttelse af brugeres privatliv.

For dig som hjemmesideejer og annoncør er det afgørende at du forbereder dig, for at opretholde effektiv målretning. Gennem metoder som Google Consent Mode V2, server-side tracking, Conversion API, Enhanced Conversions og Privacy Sandbox-initiativer vil du kunne navigere i det nye landskab uden at miste alle vigtige indsigter og dermed stadig målrette dine kunder mere præcist uden at krænke deres privatliv.

 

Vil du vide mere om dine tracking-muligheder i en cookieless fremtid? Så ræk ud til Jakob Appel, Senior Analytics Strategy Specialist, på [email protected]

 

Kilder:

[1] https://gs.statcounter.com/browser-market-share

[2] https://digst.dk/sikkerhed/digitale-tilsyn/tilsyn-med-cookieomraadet/introduktion-til-cookies/ 

[3] https://developers.google.com/privacy-sandbox/3pcd/prepare/prepare-for-phaseout#take_action_to_ensure_your_sites_are_prepared

[4] https://developers.google.com/privacy-sandbox/relevance/topics

[5] https://developers.google.com/privacy-sandbox/relevance/protected-audience

[6] https://developers.google.com/privacy-sandbox/relevance/attribution-reporting