Få overblikket over din organiske search performance med Google Analytics 4

  • POV’s
  • September 19, 2023
  • Peter Rifsdal

GA4 er Googles nyeste version af Analytics, som fuldstændig overtager for Universal Analytics i udgangen af 2023. Derfor er det en essentielt at du allerede nu begynder at skabe dig et overblik over hvordan du tjekker din organiske trafiks performance i GA4 og hvilke data, der kan hjælpe dig med at optimere din organiske tilstedeværelse i Google.

De fleste ved allerede hvordan man tjekker sin organiske trafik i Universal Analytics, og GA4 er egentlig ikke så forskellig – men det kan virke uoverskueligt, hvis ikke man bruger værktøjet på en daglig basis, nu hvor meget har ændret navn.

I artiklen vil vi præsentere de to vigtigste subkategorier, som vil give dig den mest værdifulde SEO-indsigt, nemlig: Rapporter og events. Det er vigtigt at pointere, at meget lidt af det vi nævner i artiklen, er default. Default i GA4 er ikke særligt dækkende, og de fleste af de nedenstående anbefalinger kræver, at du får dem sat op på ret vis på din hjemmesides GA4-portal.

 

Rapporter

Når det kommer til SEO-relevante rapporter, som du kan udtrække fra GA4, så er især traffic acquisition report, landing page report og conversion report vigtige.

Traffic Acquisition Report (TAR)
TAR fortæller dig, hvordan dine brugere er landet på din landingsside. Det vil sige; er de kommet direkte fra de organiske søgeresultater? Er de kommet fra en af dine sociale platforme, annoncer på Google, en refferal eller noget helt andet?

Værdien af denne rapport ligger i det faktum, at du kan sammenligne din traffic acquisition op mod dine betalte kanaler, hvilket giver dig et godt overblik over hvor stor en del af din trafik kommer fra dine SEO-indsatser versus paid search, social, display osv. Dertil kan du også se hvor engagerede de besøgende fra organisk Search er, sammenlignet med dem der eksempelvis kommer fra e-mail.

Lige så vigtigt er faktummet, at du (hvis opsat) kan se hvilke kanaler, der konverterer bedst og mest, hvilket er utrolig vigtig indsigt, når du skal lægge budget. Disse pointer taler alle stærkt ind i en integreret tilgang til dit marketingmix, hvor du på et stærkt datagrundlag kan tage de rigtige valg om budgetallokering og hvor dine næste skridt er.

 

Landing Page Report (LPR)
LPR hjælper dig med at forstå hvilke af din hjemmesides landingssider får mest organisk trafik. Ved at kigge nærmere på denne data kan du identificere højt-performende sider og optimerer lignende sider efter samme opskrift, så de på sigt forhåbentligt også vil tiltrække en masse organiske besøgende.

Dertil kan du evaluere dine landingssider på fx engagement rate (hvilket er det modsatte af UA’s bounce rate), average time on page og conversion rate, som vil give dig yderligere redskaber til at finpudse din SEO-strategi. Her menes, at hvis det content du har optimeret din landingsside med stadig skaber en lav engagement rate, så skal der måske tænkes andre SEO tiltag (eller UX/CRO) ind i billedet. Det kan også være, at dit content simpelthen ikke ramte plet og derfor skal optimeres/ændres yderligere.

Husk at få opsat korrekte conversions, så du nemt kan skabe overblik over hvilke af dine landingssider konverterer bedst på organisk. Du kan nemt oprette conversions udfra events under Admin à Conversions à ”Mark as conversion”.

For at kigge på en specifik landing page, som du eller dit bureau har arbejdet med SEO på, kan du filtrere på den specifikke landings side og slå “organic” til som source/medium. Herfra får du data for specifikt den landing page der er investeret penge og tid i.

 

Conversion Report (CR)
Conversions er super vigtige idet det er en essentiel måleenhed for hvor godt dit SEO indhold performer. Der kan være mange conversion punkter som kan måle SEO værdi, afhængigt af din SEO strategi og forretning. Der kan fx opsættes konverteringer på revenue, sign-up, kontakt, opkald, udfyldning af form mm. For at opsætte og tracke på diverse konveteringspunkter, skal du dog have styr på dine events.

 

Events

Events er en feature i GA4, der godt kan være rod til forvirring. Med introduktionen af events er det blevet lidt anderledes at sætte konverteringer op i GA4 end det var i UA. I UA blev goals brugt til at angive konverteringer, mens GA4 bruger events. Ved opsætningen af konverteringer har GA4 en række standard-events, der kan markeres som konverteringer baseret på dine KPI’er. Nogle af de standard-events er følgende: Page veiws, scrolls, outbound links, site search, form interactions, video engagement og file downloads. I de fleste tilfælde vil du helst oprette dine egne events til at tracke konverteringer, så de bedre aligner med din egen konverteringstragt.

Vigtigheden af at have de rigtige events sat op kan findes i det faktum, at får en af dine landingssider meget organisk trafik er det selvfølgelig godt, men konverterer den ikke som ønsket, når folk er klikket ind, så hjælper trafik ikke så meget. Her kan du overveje hvilke events der bliver triggered på din bedst-performende landingsside. Er det de rigtige events eller kan du konverteringsoptimere indholdet på siden bedre? Det kan du kun vide, hvis du har de rigtige datapunkter til at måle din optimering. Har du ikke opsat dine events korrekt er det svært at måle dine konverteringer på organisk trafik.

Har du derimod opsat dine events og konverteringspunkter korrekt, kan du få indsigter i din data og herved se om din organiske trafik konverterer som ønsket eller om der skal tænktes yderligere tiltag indover. Oplever du som sagt stigende organisk trafik, men med et lavt antal konverteringer, kan det være en rigtig god idé at snakke med dine CRO/UX specialister og se om de kan spotte tydelige mangler på dine konverteringspunkter på dit website.

 

Ekstra tips

Som et ekstra tip kan du også koble din Google Search Console op på GA4. På den måde kan du samle alle dine SEO-relevante data ét sted med et dashboard overblik. Dette vil også gøre det mere overskueligt for at få indsigter i hvilke søgeord dine landingssider bliver fundet på organisk.

Alt efter din virksomhed og dit kundesegment kan det også være relevant at kigge på hvorvidt andre søgemaskiner driver trafik og konverteringer. Hvis du ikke allerede gør det kan der være organisk værdi at hente i eksempelvis Bing eller Yahoo.

Vil du koble din Google Search Console op til din GA4 så følg Googles egen guide.

 

GA4 er kommet for at blive

Uanset om du er nybegynder i Google Analytics og udforsker GA4 som dit første skridt ind i Google Analytics-økosystemet eller er i gang med at tilpasse dig efter at have migreret fra UA, er det afgørende at kende din vej rundt, og hvor du skal prioritere tid og fokus.

Lige meget hvad, så er GA4 kommet for at blive. Universal Analytics stoppede med at gemme data d. 1. juli 2023 og alt data gemt i UA, som ikke er gemt et andet sted, vil gå tabt uden mulighed for gendannelse i udgangen af 2023. Du kan læse mere om, hvordan du kan redde din historiske UA data her.

 

Vil du vide mere om GA4, og hvordan du optimerer brugen af dine dataudtræk i en SEO-kontekst? Så tag fat i Peter Rifsdal, SEO Specialist, på [email protected]