Streamline: Red dine historiske data inden det er for sent

  • POV’s
  • February 23, 2023
  • Alfonso Soto & Allan Reda

Fra enmandsvirksomheder til globale organisationer: Google Analytics er uden undtagelse en del af alle annoncørers værktøjskasse. Det er et essentielt værktøj, der måler antallet af brugere på din hjemmeside, hvordan de kom dertil og ikke mindst hvilke handlinger de udførte under besøget. Dataene, som Google Analytics udsteder, er grundlaget for enhver velovervejet handling og allokering af en virksomheds annoncekroner. Derfor kan det siges at være problematisk, at Google Analytics Universal stopper med at gemme data fra d. 1. juli 2023, og at samme data vil blive slettet allerede i december 2023. Det betyder altså at alt historisk data fra Google Analytics Universal, som ikke er gemt et andet sted, vil forsvinde uden mulighed for gendannelse.

Vores løsning

I GroupM er vi ikke begejstrede for udfaldet, da den historiske data udgør en stor del af vores daglige værktøjskasse, og hjælper os med at træffe de rigtige beslutninger sammen med vores kunder.

Google tilbyder selv en række muligheder for at eksportere historiske data, men disse løsninger er temmelig avancerede, med undtagelse af Googles ”nemme” løsning, der går på at eksportere simple data i Excel, PDF eller CSV. Med over 10 års data virker det noget nær umuligt at danne overblik med denne løsning, så derfor tog vi sagen i egen hånd for at redde vores kunders historiske data, før det er for sent.

Som modstykke skabte vi Streamline, der gør det muligt at eksportere Google Analytics Universal data sammen med GA4 data til Google Cloud på nem og enkelt vis. Med Streamlime er det muligt at trække data “granuleret”, hvilket betyder, at vi kan koble historisk data sammen med den nye data fra GA4 og samle det i databasen Google Cloud BigQuery (Cloud data warehouse).

På almindeligt sprog betyder det, at vores kunder ikke er tvunget til at skulle genfinde et stærkt datagrundlag, når Google Analytics Universal udfases i udgangen af 2023.

Men Streamline gør mere end blot at gemme historisk Google Analytics Universal data. Streamline sørger også for at dataene bliver visualiseret sammen med eksisterende data fra GA4. Dette gøres i et let spiseligt dashboard, der inkluderer mange af de samme funktioner, som Google Analytics tilbyder. Dertil har vi også forsøgt at få Streamlines interface til at ligne Google Analytics så meget som muligt, så brugeren får følelsen af familiære omgivelser når programmet anvendes.

Vigtigheden af et stærkt datagrundlag

Ud over problematikken bag det store potentielle datatab, så er der også en pointe i, at vi går en cookieløs fremtid i møde. Derfor er det endnu vigtigere at cementere vores datagrundlag nu, inden vores dataressourcer bliver skærpet yderligere.

Som nævnt er Google Analytics et grundlæggende værktøj i enhver virksomhed, men anvendelsen af dataene er det der deler de gode fra de bedste. I nyere tid har der været en del snak om termen multi-moment maturity, som omhandler en virksomheds evne til at udnytte alle tilgængelige ressourcer på tværs af kanaler gennem dynamisk eksekvering. Det er det højeste benchmark inden for digital modenhed, og for at nå hertil er det nødvendigt at have alle ressourcer til rådighed for at kunne træffe de rigtige beslutninger. Faktisk ser vi, at virksomheder, der har opnået multi-moment maturity rapporterer omkostningsbesparelser på op til 30% og omsætningsstigninger på så meget som 20%. Og der er ingen grund til, at vores kunder ikke skal have mulighed for at opnå samme fortjeneste. Derfor fremhæver vigtigheden af et værktøj som Streamline, der sørger for, at virksomheder ikke bliver tvunget til at tage 20 skridt i den forkerte retning, når Google Analytics Universal bliver udfaset i udgangen af 2023.

Vil du vide mere om mulighederne bag Streamline? Så tag fat i Alfonso Soto, Tracking & Analytics Specialist eller Allan Reda, Tracking & Analytics Specialist på henholdsvis [email protected] og [email protected].