Få styr på Search til Black Friday

  • POV’s
  • August 28, 2023
  • Rasmus Hartung Nielsen & Frederic Meyer

Ønsker du at tage førertrøjen til dette års Black Friday? Kom i gang med planlægningen allerede nu!

I løbet af året er der specielt én dag, der skiller sig ud som både en fest for forbrugerne og en udfordring for annoncørerne: Black Friday, også kendt som årets mest intense shopping-event, hvor forbrugerne jagter de bedste tilbud, og annoncører kæmper for at fange deres opmærksomhed.

Men midt i kaosset af tilbud og annoncestøj kan det være udfordrende for annoncører at skille sig ud og få deres budskab igennem til det sultne publikum.

Oftest ser vi at forbrugerne tyer til søgemaskinerne, når de skal finde vej i Black Fridays labyrint af tilbud. Men hvordan sørger du for, at det er din virksomhed, der kommer frem, når forbrugerne tyer til søgemaskinerne?

I artiklen vil vi gå over 10 Search tips, som vil hjælpe dig og din virksomhed på vej mod toppen af søgeresultaterne, inden startskuddet lyder for årets største shopping-event.

 

SEO Point-Of-View

Her får du de første 5 tips til hvordan du fra et organisk perspektiv forbereder dig til Black Friday:

 

1. Vigtigheden af en dedikeret landingsside
Opret en dedikeret landingsside til Black Friday så tidligt som muligt, så den kan nå at blive fundet og indekseret af søgemaskinerne. Du skal sikre dig, at landingssiden bliver tilføjet til XML-sitemappet, så det er nemmere for søgemaskinerne at finde den.

Landingssiden har dobbeltfunktion og kan samtidig bruges året rundt til at indsamle leads gennem email-signups til eksklusive tilbud. Har du mange forskellige tilbud kørende på tværs af produktkategorier, kan du med fordel oprette underkategorier til din Black Friday landingsside, der gør det nemmere for forbrugerne at finde relevante tilbud.

Underkategorierne gør det også nemmere at målrette de enkelte landingssider, skulle det have interesse. Her er det vigtigt at pointere, at din udpegede landingsside selvfølgelig skal have et andet design, når det ikke er Black Friday og at Black Friday-versionen af denne side først bliver åbnet, med alle sine tilbud, lige op til eventet finder sted.

Sidst men ikke mindst er det fordelagtigt – eller rettere stærkt anbefalet, at landingssiden er statisk og har samme URL år efter år, så landingssiden kan leadgenerere året rundt, og du ikke skal oprette en ny landingsside hvert år. Da URL’en skal være statisk år efter år, frarådes det at benytte årstal i URL’en. En stor grund til at en uforandret URL er anbefalet skyldes den linkværdi, som akkumuleres år efter år, i modsætning til en ny URL, som i Googles øjne ingen værdi har.

 

2. Optimer landingssiden mod Black Friday
Optimer landingssiden med jeres brand og relevante søgeord. Forbrugere søger typisk efter ”Black Friday tilbud + brand” eller søgeord som eksempelvis ”Black Friday MacBook”, ”Black Friday skjorte” osv. Udnyt historisk data fra tidligere Black Fridays for at få et indblik i hvordan brugerne har fundet jeres kampagner.

TIP! Udnyt Google Search Console og Google Analytics til at finde ud af hvilke søgeord I bliver fundet på.

Hav samtidig en tæt dialog med din Paid Search-kollega og udarbejd en søgeordsanalyse på tværs af SEO og SEA, der tager udgangspunkt i Black Friday.

 

3. Gør landingssiden synlig og brug den til at indsamle leads op til Black Friday
For at maksimere synligheden af din Black Friday landingsside, kan du linke til den fra forsiden af din virksomheds hjemmeside. Dette gør det lettere for både forbrugerne og søgemaskinerne at finde landingssiden hurtigt.

Start gerne linkbuilding-processen uger før Black Friday, og brug landingssiden som et kraftfuldt værktøj til at indsamle leads gennem sign-ups til eksklusive tilbud. Hvordan? Ved at linke til din udnævnte landingsside fra forsiden, men også fra andre steder på dit site og fra dine andre platforme.

Dertil anbefales det, at du inkluderer en nedtælling til, hvornår tilbudene starter, og giv her forbrugerne et fordelagtigt incitament til at komme tilbage. Et eksempel herpå kunne være en type loyalitetsprogram, som gør det muligt for forbrugerne at komme foran i køen på din hjemmeside, hvis de skriver sig op på forhånd.

Folk er ikke nødvendigvis opsatte på hvilket brand de køber hos, men nærmere det bedste tilbud. Derfor er det vigtigt at forsøge at få folk tilbage til netop dit brand gennem disse slags incitamenter. Benyt desuden landingssiden til at annoncere eventuelle konkurrencer og events, der finder sted både online og i fysiske butikker under Black Friday.

 

4. Fokuser på brugeroplevelsen
Ingen ønsker at vente længe på at indlæse en hjemmeside, især ikke på Black Friday, hvor konkurrencen er intens.

Derfor er det afgørende at optimere brugeroplevelsen på din landingsside. Arbejd hårdt på at forbedre Core Web Vitals og UX (brugeroplevelse) for at undgå, at brugere forlader sitet på grund af langsom indlæsningstid. En effektiv og brugervenlig side vil øge chancerne for at fastholde besøgende og øge konverteringer.

Hav også i mente, at din side højst sandsynligt vil opleve øget belastning fra den ekstra mængde trafik, som følger med Black Friday. Sørg derfor for, at dit site er gearet til at udholde den ekstra trafik, så dit site ikke crasher. Hvis du er nysgerrig på brugeroplevelsen og dens indflydelse på din Search performance, kan du læse mere her.

 

5. Evaluer din indsats
Evaluer på din Black Friday kampagne. Sørg for at din tracking er sat korrekt op så du efter Black Friday kan evaluere på din SEO-indsats og kan benytte data til at forberede næste års Black Friday.

 

Opsummeret
Start så tidligt som muligt. Hav styr på dine søgeord og benyt dit historiske data. Sørg for at dit website er teknisk optimeret og loader problemfrit. Brug siden året rundt for at indsamle leads og positionere jeres Black Friday kampagne. Vær sikker på at trackingsetuppet er korrekt sat op så man kan evaluere på Black Friday efterfølgende og bruge disse indsigter i fremtiden.

Det er selvfølgelig vigtigt at pointere, at ingen af disse ’tips’ er definitive svar på succes. Dette er blot vores udlæg af de ting du med fordel kan gøre for at opnå succes.

 

Paid Search Point-Of-View

Nu hvor du har fået de 5 første tips til hvordan du fra et organisk perspektiv forbereder dig til Black Friday, kommer her de sidste 5 fra et Paid Search-perspektiv:

 

1. Black Friday budskaber/referencer
Sørg for at have aktive budskaber i dine annoncer, som indikerer at man også er med på udsalget. Dette kan gøres ved, på forhånd, at oprette Black Friday-specifikke annoncer, hvor event-navnet ”Black Friday” indgår i annonceteksterne.

Hvis ikke du nævner det, og alle andre gør, så kan du nemt tabe søge-ræset allerede før startskuddet. Her kan der eventuelt testes brugen af ”pinning” funktionen i de responsive søgeannoncer, for at sikre at dit Black Friday-budskab bliver prioriteret i din annonce.

Det bliver for tungt et manuelt arbejde at ændre alle nuværende annoncetekster på selve dagen – sørg her for at benytte label- og regel-funktionerne, hvor man opsætter en selvaktiverende regel om at ”Black Friday”-markederede annoncer går live d. xx/xx, såvel som at de oprindelige annoncer pauses (og modsatte regel når Black Friday-udsalget slutter).

 

2. Event countdown
Forbered potentielle kunder på et kommende event, ved at tilføje en ”nedtæller” i dine annoncer. Countdown-funktionen fremgår i annoncen og tæller ned fra henholdsvis dage, så timer, og så minutter, med henblik på at skabe en form for urgency. Det kan både bruges som en teaser, med nedtælling til opstarten af et kommende event, eller som nedtælling til eventets afslutning.

 

3. Ad Assets/Extensions (Promotion / Sitelinks / Callout)
Tilføj annonceudvidelser for iøjefaldende budskaber, highlightning af udsalg, samt dirigere brugeren til den rette landingsside. På Paid Search har vi muligheden for at udvide vores annoncer yderligere (udover de normale begrænsninger) ved at tilføje assets, der fungerer som en add-on:

 

Promotion Asset:
Highligther udsalg for personer der leder efter de bedst mulige deals, som vi/virksomheden har at tilbyde. De vises under annoncen i en eye-catching form hvor eventet ”Black Friday” fremvises som anledningen. Hertil kan man også tilføje et procentvis udsalg og/eller en promo-code.

 

Sitelinks:
For både at optage mere ad space og dirigere brugeren til den rette landingsside, samt sikre en god brugeroplevelse/simplificere kunderejsen, kan der tilføjes sitelinks – Her er det oplagt at afstemme med SEO om hvilke sider de udarbejder, samt indholdet derpå, så vi kan opnå en god quality score.

Det fungerer som ”under”-overskrifter til vores annoncer, hvor vi kan lede ind til mere specifikke sider, som eksempelvis ”TV”, ”Tablets”, ”Mobiler” mm.

Her kan der tilføjes ”Ad Scheduling”, hvor vi kan vælge hvilke datoer, ugedage og/eller tidspunkter på dagen de skal kunne vises.

 

Callout:
Callouts kan forbedre annoncerne ved at highlighte unikke tilbud til brugerne – Dette kan være alt fra ”Hurtig returneringspolitik”, ”Free shipping” osv.
Alt der kan give os den ekstra kant over vores konkurrenter.

 

Lead Form Extension:
Lead forms hjælper med at generere leads, ved at brugeren indtaster sine informationer i en form direkte i annoncen, uden at klikke på selve annoncen.
Dette kan laves med opkobling til et nyhedsbrev og eventuelt en Black Friday ”early-access” promovering.

 

4. Seasonality
Seasonality Adjustments er en nyere feature, som bruges til at informere smart shopping om kommende forventede, kortsigtede uplifts/ændringer i konverteringsraten. Det kan både bruges i form af forventede nedgange op til et Black Friday event, såvel som en stigning under selve eventet. På den måde vil kampagnerne optimere sin budgivning under perioden og gå tilbage til sine pre-event settings efterfølgende.

 

5. Google Shopping – Sale Price
Selvom vi ikke har meget kontrol over vores shopping-kampagner, da de primært styres gennem shopping feedet og ved hjælp af smart bidding strategier, der udnytter Googles AI til at optimere konverteringer eller konverteringsværdi i hver auktion, er det interessant at bemærke, at vi forventer markant flere salg under begivenheder som Black Friday.

I denne sammenhæng kan en løsning som ”Sale Price” i Google Merchant Center være gavnlig, da den præsenterer tilbudsprisen sammen med en overstreget originalpris.

Her fortæller man kunder hvor meget et produkt koster under et udsalg, med udsalgsprisen fremhævet i Black Friday-perioden. Den overstregede originalpris understøtter samtidig tilbuddets effekt, ved at indikere scarcity og urgency.

 

Opsummeret
Vær velforberedt og ude i god tid. Gør brug af de funktioner eller muligheder der er, og sørg for at være forberedt med det rette budget.

 

Vigtigst af alt skal du huske…

… At arbejde tæt sammen på tværs af de to discipliner, så du sikrer at du ensretter kommunikationen og budskabet, samt peger forbrugerne ind på de rette landingssider, dvs. en landingsside, der stemmer overens med annoncens budskab.

At aligne budskaber mellem de to discipliner er blot en brøkdel af de mange indsatser du kan foretage. Ønsker du at se eksempler på yderligere indsatser, som går på tværs af SEO og Paid Search kan du læse afsnittet ”SEO-SEA synergier: 4 nemme indsatser” i artiklen her.

Googles søgeresultater udgør en kombination af både betalte og organiske resultater, der præsenteres i forskellige formater. For brugeren kan det være svært at skelne mellem, om et resultat er en annonce eller ej; de ser blot det enkelte søgeresultat. Af den grund er det vigtigt at overveje, hvordan din virksomhed fremstår som en sammenhængende enhed i søgemaskinen.

Pointen er, at du i højeste grad bliver nødt til at tænke SEO og SEA som én enhed, da det er her den egentlig nøgle til succes befinder sig. Du kan læse mere om sammensmeltningen af de organiske og betalte Search discipliner her.

Sidst men ikke mindst er det afgørende at du opsnapper alt den tværfaglige data, som du har akkumuleret efter Black Friday er overstået. Det er dyrebare data, som kan hjælpe med endnu bedre performance og placeringer næste år – og året efter det.

 

Vil du vide mere om hvordan du bedst forbereder din virksomheds search indsatser til dette års (og kommende års) Black Friday? Så tag fat i Rasmus Hartung Nielsen, SEO Specialist, og Frederic Meyer, SEA Strategy Specialist, på henholdsvis [email protected] og [email protected].