AI-driven Integrated Search: Vores resultater i 2023

  • POV’s
  • May 31, 2023
  • Marco Barbosa

Vi er ikke blege for at indrømme det. Vi er også glade for ananas i egen juice, og derfor tillader vi os at dele ud af den imponerende performance, som vi oplever i Search lige nu.

I slutningen af 2022, tog vores integrerede tilgang til Search et gevaldigt spring fremad. Med implementeringen af en afverdens førende AI-teknologier i integrated search, opnår vi nu resultater, som vi tidligere kun har kunnet drømme om.

 

Vi oplever blandt andet at:
  • Antallet af paid search optimeringer pr. måned er steget fra et gennemsnit på 4.500 til 1.200.000.
  • Vi har opnået besparelser på mediebudgettet på imellem 10% og 60% pr. måned, samtidig med at antallet af konverteringer er steget med 10% til 85%.
  • En komplet automatisering, frigiver ca. 40% af den tid, som vores paid search specialister tidligere har brugt på tidskrævende hygiejne opgaver.
  • Vores integrated analyse dashboard, kan konstant skabe overblik over muligheder for SEO-optimering af eksisterende indhold og udarbejdelse af nyt indhold med høj strategisk relevans i realtid.
  • Vores specialister bruger mindre tid på rutineopgaver og kan i stedet dedikere sig til at udvide deres forretningsforståelse og skabe strategisk fremdrift.
  • 85-95% af den trafik, der ikke længere købes af paid search, fanges af SEO.

 

Det er fantastisk at se, hvor stor en forskel AI og machine learning kan gøre for search, og at vi kan opnå så imponerende resultater efter blot 6 mdr.

AI-værktøjet tager konstant højde for specialisternes regler og kundens strategi, samtidig med at det udnytter alle Google Ads features maksimalt på tværs af hele kontoen, hele tiden. Eksempelvis kan værktøjet nemt identificere det optimale tidspunkt på dagen, og den rette geografiske placering for, hvornår det er bedst at byde på et givent søgeord.

Et andet eksempel er, at værktøjet (1) nemt kan spore konkurrencen på alle søgeord inden for paid search, inklusiv dem der er sat på pause, og (2) samtidig tager højde for al SEO søgeordsdata fra Search Console. Med denne data sikrer AI’en at du kun betaler for den trafik du skal, og ikke køber søgningerne fra SEO, medmindre det er strategisk relevant.

 

Hvad koster det? Det er gratis*

*Sagt med andre ord, vurderer vi det som værende gratis, fordi de besparelser, vi opnår, dækker omkostningerne for værktøjet, samt en del af, eller hele omkostningen ved den integrerede SEO-indsats. Og samtidig skaber indsatsen stor relations- og udviklingsmæssig værdi, fordi den giver plads til større værdiskabelse for kunder, og mere tid til eksekvering og implementering af nye indsatser, i både Paid search og SEO.

Vi kan altså ikke få hænderne ned over alt det som implementeringen af AI-teknologien bringer med sig, og forestiller os kun at vores konkurrenter allerede gør, eller vil nyde godt af selvsamme. Og så håber vi naturligvis på, at Google Ads snart vil hoppe med på vognen og introducere en integreret tilgang til søgning.

Men indtil da, kan vi fortsat glæde vores kunder, bureauer og specialister med anvendelsen af denne revolutionerende tilgang til Search.

Hvis du har nogle spørgsmål til artiklen eller til AI-værktøjet, så er du mere end velkommen til at række ud til Marco Barbosa, Director of Search & Marketplaces, GroupM Nexus, på [email protected].