Sådan optimerer vi den selv-optimerende maskine

  • POV’s
  • December 15, 2022
  • Marco Barbosa

EN TRILOGI OM HOLISTIC SEARCH

I en trilogi om holistic search afdækker vi, hvordan vi i Search & Marketplaces teamet i GroupM Nexus sikrer, at vores tilgang til Holistic Search forbedrer kunders performance. Trilogien udspiller sig som følgende:

Artikel 1 – Integrated Search: SEO & SEA som én specialstyrke

Artikel 2 – Den holistiske tilgang: Vækst på baggrund af egne og andres kategorivækstende push-aktiviteter

Artikel 3 – AI & Machine learning: Sådan optimerer man den selv-optimerende maskine

I september udkom vi med første artikel om Integrated Search, som omhandler sammensmeltningen af betalte og organiske search-indsatser. Hvis du endnu ikke har læst artiklen, så kan du tilgå den her.

I oktober udkom vi med anden artikel, som italesætter den holistiske tilgang til search, som på baggrund af en sammensmeltning af SEA og SEO tager search performance-potentialet til nye højder. Hvis du endnu ikke har læst artiklen, så kan du tilgå den her.

I tredje og sidste artikel i trilogien dykker vi ned i nogle af de områder, man skal have fokus på, hvis man gerne vil være i stand til optimere den selv-optimerende maskine (Google Ads).

Så hold for en tredje gang på hat og briller og nyd det sidste kapitel af trilogien.

 

Sådan optimerer vi den selv-optimerende maskine

Google Ads. Findes der en bedre annoceringsplatform i verden? Algoritmen er i sig selv et vidunder, og når dette kombineres med den mængde af data, som Google har på hver af os, så bliver det altså svært at svare andet end ja.

I GroupM har vi på globalt plan længe fokuseret på den nærfremtid, hvor vi alle kommer til at sige: ”I de (long gone) gode gamle dage” kunne specialister gøre en kæmpe forskel via en række manuelle Google Ads indsatser, fra at granulere kampagne segmenteringer via keywords, audiance, device, intent, basale scripts, osv… til automatiseret bud og budget håndtering via dyre tredjeparts værktøjer.

I dag kræver det faktisk markant mindre at være middelmådig med ”ok-ish” performance, hvilket for nogle faktisk er tilstrækkeligt ­– eller (af mange forskellige grunde) den eneste mulighed.

For at kunne optimere den selv-optimerende maskine vil vi i GroupM forsætte vores indsatser på globalt og lokalt niveau samt vores kontinuerlige investering i opkvalificeringen af vores Search Specialister, så vi alle kan føle os helt hjemme i alle de områder, som er og bliver endnu mere afgørende for Search performance.

Lad os tage et kig på nogle af disse områder og tiltag, som vi har fokus på;

 

Data tracking og analyse

Den data som specialister, vores værktøj og platforme bruger for dagligt at træffe beslutninger, opsætte hypoteser, evaluere performance og meget, meget andet, skal tagges, trackes, sorteres og visualiseres korrekt og upartisk. Dette har længe været vores fokus, så vi kan forsætte med at bruge den tid vi har mest optimalt på vores kunder.

Den retning som Google ads pt. udvikler sig i indikerer, at en række data punkter, som vi specialister i dag bruger, i fremtiden vil blive mere komplekst at gennemskue – hvis ikke helt umuligt. Det vil være til fordel for dem, der lige som os, har haft fokus på opkvalificering af search specialister inden for data science faget.

Fremtidens Search specialister skal nemlig kunne mestre nogle af de samme kompetencer, som en Data Scientist har. Eksempler på sådanne kompetencer er data aggregering. Desuden bliver det også (det er det allerede) vigtigt forstå en række af de mest typiske udfordringer, som tracking and analytics specialister løber ind i, når det handler om Search data opsamling.

 

Automatisering

Automation, automation, automation. I dag er det faktisk nemmere at upscale search specialister, så de selv kan udvikle scripts, end det er at finde en, som allerede kan dette. Vi skal ikke undervurdere Search Specialistens rolle i en automatiseret fremtid. Automatiseringen kommer nemlig ikke af sig selv ­– det er noget, vi længe har forberedt os på og bygget værktøjerne til. I fremtiden bliver det sværere (medmindre man adapter) at gøre den store forskel på performance, hvis man ikke har de rette kompetencer. Hos GroupM har vi i mange år samarbejdet med vores globale kollegaer om at udarbejde en række automation tools og ressourcer, der sikrer en nem indgang (lav ingangsbarrier ift. viden) for specialister af alle niveauer. Automation portallen er tilgængligt for alle specialister i GroupM regi (Nexus, Mediacom, Wavemaker, Mindshare) og her kan man finde how-to guides, praktiske eksempler på relevance, opsætning, eksekvering og evaluering, samt alle scripts og tools vi pt kan bruge i en række annonceringsplatforme, heriblandt Google Ads.

Disse tools og scripts afdækker alle områder, hvor en search specialist i dag stadig har muligheden for at arbejde manuelt/ineffektivt.

Det er et af de områder, som vi er meget stolte af og blot én i rækken af mange fordele, som nye kunder hos GroupM kan drage fordel af.

 

Erfaring understøtter et solidt bund-niveau

Der er nogle, der starter deres karriere i Search, som derefter bevæger sig videre i andre, bredere roller inden for Marketing, Ledelse, osv. efter 4-6 år. Men der er også nogle, som forsætter i Search simultant med, at de kontinuerligt udvider deres marketing og forretningsforståelse. I Search and Marketplace, GroupMs SEA/SEO-afdeling, har vi faktisk en del Senior profiler inden for Search som har 9-18 års erfaring med SEA eller og med SEO. Dette er noget, der kan mærkes og som både kollegeaer, kunder og partnere drager stor fordel af.

Specialisterne i dag er stadig i stand til at udføre en række ændringer på Google Ads både manuelt og/eller via en række selvudviklede scripts. De ændringer som vi implementerer, følger vores ”Search Excellence Best Practice”, som vi har udviklet og fortsat udvikler på ud fra den erfaring og forståelse vi har tilegnet os lige siden Search-annoncering kom til gennem vores arbejde med lokale og globale platforme og kunder. Denne erfaring er med til at opretholde specialisternes rolle, som i samspil med kunden og dennes førstepartsdata, kan sætte retningen for, hvor der skal sætte ind. Alt fra produkter der sælger, ydelser der har høj efterspørgsel, konkurrencesituationen på et brand til hvor meget budget der skal allokeres, og meget meget mere.

Alt i alt bevæger vi os mere og mere over i en strategiske/konsulterende arbejdstilgang kontra den måske stadigt herskende manuelle, operationelle tilgang. Fremtidens operationelle tilgang bliver ”måske” den konstante udvikling og justering, som automatiseringstiltag kommer til at kræve.

 

Være vaks ved havelågen

Sidst men ikke mindst, skal man også være vaks på de mange hints, som Google kommer med via deres mange ændringer i både produkter og algoritmer for at optimere den selv-optimerende maskine.

Hvis du synes at denne trilogi har været intersant så kan du med fordel følge GroupM Danmark, hvor vores specialister og eksperter udkommer med inspiration og konkrete marketingstips.

Har du spørgsmål ift. Integrated Search, og hvordan du kan forbedre dinne nuværrende SEO/SEA indsatser, eller ønsker du at undersøge, hvordan dine nuværrende Search tiltag kan drage fordel af en mere holistisk tilgang? Eller måske du bare gerne vil høre mere om, hvilke automatiseringstiltag din Google ads konto kan drage fordel af, så tag fat i Marco Barbosa, Director of Search i GroupM Nexus, på: [email protected]