Advantage+: Er du klar til at eksperimentere med din Facebook annoncering?

  • POV’s
  • April 13, 2023
  • Pouline Kloppenborg

I 2022 introducerede Meta produktet Advantage+, tidligere kendt som Automated Shopping Ads, der anvender machine learning til at streamline opstillingen og optimere resultatet af salgs- og konverteringskampagner. Med Advantage+ kombineres kreative input og forretningsmål med Metas egne algoritmer og dataanalyse for at generere effektive og målrettede annoncer på mere automatiseret vis.

 

Værktøjets fordele og begrænsninger

Meta udvider den gængse målretnings-KPI ”finding the right person, at the right time and place” med tilføjelsen af ”without manual effort” i Advantage+. Advantage+ er nemlig designet til at gøre opsætningen af annoncekampagner mere effektiv, samtidig med at værktøjet automatiserer nogle af de mere rutineprægede opgaver i annonceringsprocessen. Og det sparer annoncører tid og ressourcer.

Ifølge Meta er automatisering afgørende, hvilket også er en af grundene til Metas store investering i AI- og machine learning løsninger. Advantage+ automatiserer placeringer, målgrupper og geotargeting, og det eneste man skal gøre, er at uploade et kreativ og definere marked, målsætning, budget og schedule. Algoritmen klarer resten.

I en undersøgelse af 15 A/B tests var resultatet, at Advantage+ driver en 12% lavere CPA (cost per action) end manuelt opsatte kampagner. Det betyder altså at man som annoncør kan opnå bedre resultater og lavere omkostninger ved at anvende Advantage+ end ved manuel oprettelse og administrering af kampagner. Det er ikke kun tidssparende, men kan også forbedre den samlede ydeevne og effektivitet. Ved at stole på algoritmen, kan man altså fokusere sin tid og energi på andre områder af et social-setup, og samtidig opleve fordelene ved bedre Meta-annoncering.

Af Metas undersøgelser og udtalelser lyder det altså til, at græsset er grønnere med Advantage+. Men er det nu rigtigt? Lad os kigge på hvad Advantage+ kan og ikke kan:

 

Fordele ved Advantage+

  • Tidsbesparende: En undersøgelse udarbejdet af Meta viser, at specialister vil kunne spare op til 4 timers manuelt arbejde om ugen ved at bruge Advantage+. Så ved at automatisere nogle af de mere rutineprægede opgaver, kan Advantage+ hjælpe annoncører med at spare tid, der i stedet kan anvendes på eksempelvis strategiplanlægning.
  • (Potentielt) mere effektive annoncer: Ved at kombinere annoncørernes input med Metas algoritmer og dataanalyse, kan Advantage+ generere mere effektive og målrettede annoncer, der biddrager til at øge konverteringsraten. En undersøgelse af Meta viser, at 52% af forbrugere er på udkig efter brands og produkter, der aligner med deres købspræferencer, men som de endnu ikke kender til. Her kan Advantage+’s skærpede målgruppeselektion stå som en styrke, da den algoritmebaserede målretning vil kunne ramme forbrugere, der måske ikke ville være med i overvejelserne for en manuelt opstillet kampagne. Det kan føre til større volumen i resultater, da flere forbrugere potentielt vil finde annoncerne relevante for dem. I de tilfælde, vil det også indebære en billigere kampagnepris, fordi en øget mængde af resultater, indebærer en billigere pris per resultat.

 

Ulemper ved Advantage+

  • Målgruppevalg: Selvom vi argumenterer for, at manglende kontrol over målgruppe-targetering kan forstås som en styrke, så betyder det også, at vi ikke kan tilrettelægge annoncer efter specifikke punkter i købsrejsen. Har du et ønske om at ramme tidligere købere med en nøje tilrettelagt annonce, så vil du altså ikke kunne gøre det med Advantage+.
  • Geotargeting: Den manglende kontrol over målgruppe-targetering læner sig op ad næste faldgrube, som er, at Advantage+ ikke tillader nogen form for geografisk segmentering, med undtagelse af land. Det betyder at dine Advantage+ annoncer eksempelvis er nødt til at være relevante for alle danskere.
  • Konvertering eller ingenting: Et andet område du skal have for øje før du kaster dig ud i Advantage+ er, at værktøjet kun virker for købsoptimerede kampagner med et mål om flere konverteringer. Det er derfor ikke et værktøj, der virker tværs hele købsrejsen, og derfor skal det anvendes i overensstemmelse hermed.
  • Ingen garanti for brand safety: En sidste ulempe kan være, at det ikke er muligt selv at vælge placeringer, hvilket for nogen kan være en dealbreaker, afhængigt af den enkelte virksomheds fokus på brand safety.

 

Du lærer ikke uden at prøve

At eksperimentere er en central del af markedsføringspraksissen. Vi arbejder konstant med komplekse algoritmiske black boxes, og den eneste måde vi kan gennemskue dem på, er ved at teste og lære hvad der virker og hvad der ikke gør. Vi A/B tester for at finde den bedst-performende kampagne, så hvorfor ikke lade algoritmen gøre det samme med dit social-setup? Paradoksalt nok, så fjerner Advantage+ behovet for de manuelle tests, men Meta lover selv et løft i performance for salgs- og konverteringsfokuserede kampagner, og vi har selv set gode resultater i huset.

Det er ikke for alle – men hvis din virksomhed ikke har nultolerance, når det kommer til brand safety og ukontrollerbare placeringer, så burde du overveje at give det et skud. Det værste der kan ske er, at eksperimentet fejler, og at du ugen efter er tilbage på samme manuelle setup.

Vil du vide mere om Advantage+? Så tag fat i Pouline Kloppenborg, Social Specialist, på [email protected]