Brug af generativ AI til at skabe websideindhold: Bare fordi det er muligt, burde du så?

  • POV’s
  • November 30, 2023
  • Kamilla Cecilie Weinreich

Generativ AI, en underart af kunstig intelligens implementeret i OpenAI’s ChatGPT og Googles Bard, for blot at nævne nogle af de mest populære applikationer, er eksploderet ind på marketingfronten over de sidste 10 måneder. Med lanceringen af ChatGPT i november 2022 opstod den uundgåelige spekulation om, at generativ AI snart kunne erstatte, eller i det mindste forbedre, mennesker i mange opgaver på marketingbureauerne, herunder oprettelse af indhold til hjemmesider.

Tanken er tiltalende for brands. Indholdsproduktion er dyrt, tidskrævende og behøver ekspertressourcer, der ofte er en mangelvare. Hvis ChatGPT eller en anden generativ AI-løsning drastisk kunne reducere omkostningerne, tiden og de menneskelige ressourcer, der kræves for at skabe kvalitetsindhold, hvorfor skulle man så ikke bruge det?

I denne sammenhæng ønsker vi undersøge argumenterne for og imod brugen af generativ AI til at skabe indhold til dine hjemmesider og samtidig give nogle retningslinjer for dets anvendelse, fordi vi ved, at du nok har tænkt dig at prøve det alligevel – eller måske du allerede har.

 

Key takeaways

  • Ja, du kan anvende generative AI-løsninger til at hjælpe med at skabe indhold til hjemmesider.
  • Tænk på generative AI-løsninger som værktøjer, der støtter menneskelig ekspertise.
  • Der er mange potentielle faldgruber, når du bruger generative AI-løsninger til at skabe indhold – følg den angivne vejledning og vær på vagt for at undgå kvalitets- og juridiske problemer – robuste menneskelige kontroller er essentielle.

 

Tillader Google brugen af generativ AI til at skabe indhold?

Den korte svar er ja, men med et stort forbehold. Lad os starte med Googles offentliggjorte holdning til emnet. Så sent som april 2022 erklærede Google, at “content automatically generated with AI writing tools is considered spam“.1 Fremkomsten af ChatGPT og andre generative AI-løsninger i slutningen af 2022 skabte behov for større specificitet. Senere præciserede Googles Danny Sullivan virksomhedens holdning med en tweet:2

Det vil sige, at det er hensigten bag indholdet, der er skabt vha. AI-værktøjer, som er problemet – ikke brugen af værktøjerne i sig selv. Hvis markedsførere ønsker at bruge generative AI-løsninger til at støtte deres indholdsskabelse, kan de gøre det uden frygt for repressalier fra Google, så længe det producerede indhold overholder Googles Helpful Content Guidelines.3 Enkel vejledning i teorien. Ikke så meget i praksis.

 

Er det sikkert at bruge generativ AI til at producere indhold?

Det er her, at nuancen kommer ind i billedet. Hvis en doven markedsfører bruger en generativ AI-løsning til hurtigt at generere en blogpost, som de bare klipper, indsætter og udgiver, kan en række problemer dukke op – dette er usikkert og bør undgås. På den anden side, hvis en god content creator med adgang til fagekspertise bruger en generativ AI-løsning til idéstart eller hjælp til redigering af stil, samtidig med at de opretholder stram kontrol over det endelige output, kan det være sikkert og utroligt hjælpsomt. Tænk på generative AI-løsninger som værktøjer, der skal bruges i samspil med menneskelig ekspertise, understøttet af disciplinerede ekspert- og juridiske gennemgangsprocesser.

 

Hvilken generativ AI-løsning er bedst til at skabe indhold?
ChatGPT og Googles Bard kan begge være gode ledsagere til at skabe indhold. Når det er sagt, så er der faktorer, du bør overveje:

  • Bard og ChatGPT er begge direkte forbundet med internettets søgeresultater (OpenAI annoncerede denne opdatering den 27. september – adgang til denne funktion er indledningsvis begrænset til “Plus” og “Enterprise” abonnenter). Dette kan være nyttigt i mange tilfælde, men i din stræben efter at skabe originalt indhold af høj kvalitet kan det vise sig at være problematisk.
    • I vores test viser det sig, at Bard’s AI-genererede svar baseret på aktuelle søgeresultater ofte indeholder afsnit af tekst, der direkte kan være hentet fra en hjemmeside og groft syet sammen af AI-genereret tekst. Dette giver potentielle problemer med ophavsret og plagiering, som kan være svære at identificere, før de bliver et problem i form af pinlighed eller potentielle juridiske problemer. ChatGPT’s brug af søgeresultater er stadig for ny til at vide, om det vil have lignende problemer. Indtil det er kendt, anbefaler vi content creators at antage, at denne risiko også er til stede, når de bruger ChatGPT. Vær altid på den sikre side.
  • Alle data, du indtaster i en AI-chatbot, kan finde vej til modellens træningsdatasæt. Hvis du bruger følsom information i dine input, kan du utilsigtet eksponere disse data for andre brugere. Spørg bare folkene hos Samsung. 4
  • Alle LLM’er (Language Model Models) kan lide af “hallucinationer” eller tendensen til at opdigte fakta. Uanset hvilken løsning du anvender, skal du være sikker på at foretage omhyggelig faktatjek af eventuelle påstande, der stammer fra generative AI-chatbots.

 

Hvordan kan jeg bruge generativ AI til at understøtte skabelsen af indhold?

Idegenerering
Forestil dig, at du har et emne til et blogindlæg, men er usikker på, hvordan du gerne vil gribe det an. Generativ AI er fantastisk til at generere idéer baseret på et emne, du angiver. Sprogmodeller som ChatGPT kan hurtigt give et udvalg af mulige idéer til et stykke indhold. Disse værktøjer kan også være en god ressource til hurtigt at generere overskriftsideer, når indholdet først er blevet skrevet

At skabe en indholdsstruktur
Når du har valgt et emne til en artikel eller et blogindlæg, kan generativ AI være et fantastisk startpunkt for at skabe en struktur. Strukturen hjælper med at guide den forskning, der er nødvendig for at støtte den faktiske artikel. Indholdsskribenten bør aldrig føle sig bundet af generativ AI-outputtet og opfordres til at redigere dette output, så det passer til opgavens behov og sikre skabelsen af en unik og nyttig artikel.

Emneresearch
Bard (og måske nu også ChatGPT) kan være gode researchassistenter. En forespørgsel om at finde referencemateriale om et emne kan give hurtig adgang til betroede, offentliggjorte ressourcer, der kan støtte skabelsen af indhold af høj kvalitet og levere henvisninger, der forbedrer nøjagtighed og troværdighed. Når du bruger Bard, skal du klikke på “G”-ikonet nederst i svaret for at afsløre de kilder, der bidrager til svaret.

Redigering
I teorien kan generative AI-løsninger som ChatGPT lære en forfatters eller et brands tone of voice og skabe tekst i den stemme. I praksis opfyldes denne mulighed dog ujævnt, og indholdsskribenter bør ikke antage, at værktøjerne vil udføre opgaven godt. På trods af denne begrænsning kan sprogmodeller være et fantastisk redigeringsværktøj til at hjælpe med at redigere sætninger eller afsnit for at finde bedre måder at formidle en idé på.

Oprettelse af metadata
Indholdsskribenter kan bruge generativ AI til hurtigt at generere udkast til metadata, såsom sidetitler, metabeskrivelser og alt tags til billeder, samt andre on-page-elementer, der inkorporerer SEO-understøttende nøgleord.

 

Hjælpsomme tips til at skrive prompts til generativ AI

Dette kunne være en artikel i sig selv, da god prompt-udvikling er et af de vigtigste skridt i at støtte god oprettelse af indhold med hjælp fra generativ AI. Her er nogle generelle anbefalinger og teknikker, du kan bruge til at skrive prompts, der vil generere output af højere kvalitet fra ChatGPT og Bard. 5

  • Tænk på interaktion med en generativ AI som en interaktion med en ven. Ligesom din ven forstår den generative AI-chatbot muligvis ikke præcis, hvad du spørger om med det samme. Du skal måske omformulere dine spørgsmål eller anmode flere gange, indtil den “forstår”, hvad du ønsker. Vær derfor forberedt på at have en dialog med chatbotten.
  • Definér konteksten. Når du indtaster din forespørgsel, så husk at inkludere kontekstuelle ledetråde, der vil hjælpe chatbotten med at svare mere præcist på din anmodning. For eksempel, hvis du beder om ideer til et blogindlæg om hårplejeprodukter til tørt hår, så fortæl chatbotten: “Jeg skriver en blogpost til en hjemmeside dedikeret til at promovere kvalitetsløsninger til almindelige hårplejeproblemer…”
  • Fortæl chatbotten, hvilken identitet du vil have den til at efterligne. Du får bedre resultater fra chatbottene, hvis du fortæller dem, hvilken type persona du vil have dem til at efterligne. For eksempel: “Du er journalist” eller “Fra et forskningsprofessionelt perspektiv”.
  • Specificér det outputformat, du ønsker. Du kan bede chatbotten om at præsentere sine svar i specifikke formater, såsom tabeller, eller følge stilretningslinjer, såsom AP-stil. Du kan også specificere måleenheder (miles vs. kilometer, Fahrenheit vs. Celsius osv.). At angive disse typer detaljer kan hjælpe chatbotten med bedre at tilpasse sit svar til dine behov.
  • Bed chatbotten om at retfærdiggøre sine svar. Generative AI-chatbots kan køre af sporet eller “hallucinere” svar på spørgsmål. Det er altid en god idé at bede chatbotten “fortælle mig, hvordan du kom frem til det svar” eller noget lignende. Dette vil hjælpe dig med at identificere upålidelige resultater.
  • Vær ikke bange for at starte forfra. Nogle gange kommer AI-chatbottene så meget ud af kurs, at du ikke kan guide dem tilbage til det, du forsøger at opnå. Når det sker, ryd chatten eller åbn en helt ny for at starte forfra. Det er ikke usædvanligt at skulle eksperimentere for at opnå det, du ønsker.

Så nyttige som generative AI-løsninger kan være, SKAL DE IKKE BETRAGTES SOM PÅLIDELIGE UDEN YDERLIGERE TJEK. Vi kan ikke understrege dette nok. Uanset hvordan du bruger disse værktøjer, skal du huske, at de kun er værdifulde i kyndige hænder. Kvaliteten af dine prompts vil kraftigt påvirke kvaliteten af outputtet. Derudover skal erfarne indholdsforfattere, faglige eksperter og juridiske konsulenter samarbejde for at sikre, at indhold skabt med hjælp fra generativ AI opfylder kvalitets- og originalitetsstandarder, præsenterer nøjagtig information og ikke krænker andres ophavsretligt beskyttede materiale. Grundige og gennemtænkte arbejdsgange er afgørende for at kunne udnytte generativ AI til professionel oprettelse af indhold og for at beskytte integriteten af dit arbejde.

 

Vil du vide mere om brugen af AI til skabelse af indhold til hjemmesider? Så tag fat i Kamilla Cecilie Weinreich, Content Operations Director, på [email protected]

 

Referencer

1 https://www.searchenginejournal.com/google-says-ai-generated-content-is-against-guidelines/444916/#close

2 https://twitter.com/dannysullivan/status/1589681355868504064

3 https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/creating-helpful-content

4 https://techcrunch.com/2023/05/02/samsung-bans-use-of-generative-ai-tools-like-chatgpt-after-april-internal-data-leak/

5 https://www.zdnet.com/article/how-to-write-better-chatgpt-prompts/

 

*Denne artikel er baseret på et POV fra GroupM Search Global