Din guide til at navigere EU Kommissionens Digital Markets Act

  • POV’s
  • November 16, 2023
  • Sebastian Lochte Nielsen

I den digitale tidsalder er spørgsmålet om privatliv mere relevant end nogensinde før. Fra de første skridt mod digital beskyttelse af personlige oplysninger med indførelsen af GDPR (General Data Protection Regulation) har EU spillet en central rolle i udviklingen af politikker, der sigter mod at balancere teknologisk innovation og individuel ret til privatliv. Digitalt privatliv er blevet et centralt tema i den offentlige debat, da vores online-aktiviteter og interaktioner efterlader digitale fodspor, der rejser spørgsmål om kontrol, tillid og beskyttelse af personlige oplysninger.

I en verden, hvor techgiganter dominerer landskabet og præger vores dagligdag, er bekymringer om digitalt privatliv på manges læber. Disse virksomheders enorme indflydelse og datamængder rejser spørgsmål om, hvordan vores personlige informationer håndteres, og hvilken pris vi betaler for den digitale bekvemmelighed, de tilbyder. Vores liv, både personligt og professionelt, er i stigende grad afhængigt af digitale teknologier, og det er afgørende at sikre, at denne afhængighed ikke går på kompromis med individets ret til privatliv.

I denne kontekst introducerer EU Kommissionens Digital Markets Act (DMA) nye regler for platforme, der fungerer som digitale ‘gatekeepers’.

 

Hvad er The Digital Markets Act?

DMA introducerer regler for platforme, der agerer ”gatekeepers” i den digitale sektor. Disse er platforme, der 1) har en betydelig indvirkning på det indre marked, 2) fungerer som en vigtig ”gateway” for erhvervsbrugere til at nå deres slutbrugere, og 3) nyder, eller forventes at nyde, en fast og varig position.

DMA sigter efter at forhindre såkaldte gatekeepers fra at pålægge uretfærdige betingelser for virksomheder og slutbrugere, samt at sikre åbenheden af vigtige digitale tjenester.

Eksempler på ændringer, som gatekeepers bliver nødt til at implementere, inkluderer at sikre, at slutbrugere nemt kan afinstallere forudinstalleret software eller standse standardinstallationen af applikationer og give mulighed for valg. På den anden side skal gatekeepers sikre, at erhvervsbrugere kan få adgang til performance data om reklamekampagner og oplysninger om annoncepriser, tillade udviklere at bruge alternative in-app betalingssystemer og muliggøre interoperabilitetsmuligheder for messenger-systemer.

 

En mere udpenslet række eksempler på hvad gatekeepers skal gøre, som følge af DMA:

  • Tillade tredjeparter at samarbejde (interoperere) med gatekeeperens egne tjenester i visse specifikke situationer
  • Give deres erhvervsbrugere adgang til de data, de genererer ved brug af gatekeeperens platform
  • Levere virksomheder, der annoncerer på deres platform, de nødvendige værktøjer og oplysninger, så annoncører og udgivere kan udføre deres egen uafhængige verifikation af deres annoncer, der hostes af gatekeeperen
  • Tillade deres erhvervsbrugere at promovere deres tilbud og indgå kontrakter med deres kunder uden for gatekeeperens platform

 

Eksempler på, hvad gatekeepers ikke længere kan, som følge af DMA:

  • Behandle tjenester og produkter, der tilbydes af gatekeeperen selv, mere fordelagtigt i rangering end lignende tjenester eller produkter, der tilbydes af tredjeparter på gatekeeperens platform
  • Forhindre forbrugere i at linke til virksomheder uden for deres platform
  • Forhindre brugere i at afinstallere forudinstalleret software eller app, hvis de ønsker det
  • Spore slutbrugere uden for gatekeeperens kerneplatformstjeneste med henblik på målrettet annoncering, uden at der er givet samtykke

 

Hvad defineres som en gatekeeper?

EU Kommissionen definerer en gatekeeper som en virksomhed, der opnår en årlig omsætning i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) svarende til eller over €7,5 milliarder i hver af de seneste tre regnskabsår, eller hvor dens gennemsnitlige markedsværdi eller tilsvarende reelle markedsværdi udgjorde mindst €75 milliarder i det seneste regnskabsår, og som leverer en kerneplatformstjeneste (CPS) i mindst tre medlemsstater.

Ligeledes hvis virksomheden driver en CPS med mere end 45 millioner månedlige aktive slutbrugere etableret eller placeret i EU og mere end 10.000 årligt aktive erhvervsbrugere etableret i EU i det seneste regnskabsår.

Hvis gatekeeperne ikke overholder reglerne, kan Kommissionen pålægge virksomheden bøder på op til 10% af deres verdensomspændende omsætning. Gentagne overtrædelser kan resultere i bøder på op til 20%.

 

Hvem er gatekeeperne?

På nuværende tidspunkt findes seks virksomheder, der på baggrund af EU Kommissionens definition, som kan kategoriseres som gatekeepere. Disse er 1) Alphabet, indehaver af eksempelvis Google og søgeplatformens mange subprodukter og -services, 2) Amazon, Vestens største E-commerce platform, 3) Apple, som ejer iOS operativsystemet, der kan findes på smartphones, tablets og computere EU over, 4) ByteDance, virksomheden bag mediesensationen TikTok, 5) Meta, indehaver af Facebook, Instagram og WhatsApp, og 6) Microsoft, der ejer en bred skare a platforme og produkter, herunder Windows operativsystemet, Office-pakken og LinkedIn.

For at male billedet af størrelsesordenen disse virksomheder opererer ud fra, kan du nedenstående se de seks gatekeeperes CPS’er illustreret.

DMA er allerede i sin indledende fase og vil for alvor træde i kraft d. 6. marts 2024, hvorefter alle gatekeepere skal overholde reglerne introduceret af DMA.

 

Hvorfor introducere DMA?

Formålet med The Digital Markets Act er at sikre en fair konkurrencegrund for alle digitale virksomheder, uanset deres størrelse. Forordningen vil fastlægge klare regler for store platforme – en liste af “dos and don’ts” – som har til formål at forhindre dem i at pålægge uretfærdige betingelser for virksomheder og forbrugere (jf. hvad gatekeepers fra og med d. 6. marts 2024 skal gøre og hvad de ikke længere kan gøre. Se ”hvad er The Digital Markets Act?” længere oppe).

Som produkt af DMA vil eksempelvis interoperabiliteten mellem beskedplatforme forbedres, så brugere af små eller store platforme vil kunne udveksle beskeder, sende filer eller foretage videosamtaler på tværs af beskedapps.

Målet er, at reglerne skal sætte skub i innovation, vækst og konkurrenceevne og vil hjælpe mindre virksomheder og nystartede virksomheder til at konkurrere med de store aktører.

 

Hvordan rammer det dig?

I takt med, at privatliv fylder mere og mere på den digitale dagsorden, skal du fortsat overveje hvordan du håndterer den brugerdata du høster og gør brug af i din annoncering. Det anbefales derfor at du overvejer disse fire punkter:

Indhent brugersamtykke:
Samtykke fortsætter med at være en afgørende komponent i enhver annoncørs dataindsamling. Sørg for, at du som annoncør har de grundlæggende elementer på plads, når du indsamler data fra dine brugere. Dette indebærer at sikre, at du indhenter samtykke, før du indsamler eller sporer brugere, der besøger din hjemmeside eller interagerer med nogen af dine platforme. Mange annoncører har allerede grundlæggende styr på dette, men der er stadig nogle, der endnu ikke har fuldført disse indledende skridt i deres arbejde med samtykke. Der er mange måder at gøre dette på, men vi foreslår at bruge en dedikeret samtykkestyringsplatform.

Migrér til Google Analytics 4:
Hvis du ikke allerede har gjort det, så sørg for at migrere til GA4. Fremadrettet vil det ikke være muligt at dele conversion data eller audiences fra Universal Analytics til Google Ads eller Google Marketing Platform.

Udnyt Consent Mode:
For at du som annoncør problemfrit kan fortsætte med at arbejde effektivt med Googles annonceringsplatform, skal du sikre dig, at du kommunikerer dine brugeres samtykkepræferencer til annonceringsplatformene i hele GMP (Google Marketing Platform). Måden du gør dette, er ved at anvende Google Consent Mode, da denne teknologi vil sikre, at dine brugeres samtykkepræferencer kommunikeres korrekt til Google, så du kan fortsætte med at udnytte kraften af GMP. Hvis du ikke integrerer Google Consent Mode med dine Google-annonceringsløsninger, kan du opleve reducerede funktioner i løbet af 2024, afhængigt af din opsætning.

Opgradér til Googles nyeste API’er og SDK:
For at du kan fortsætte med at bruge offline-data som en del af din online-annoncering inden for GMP, skal du sikre dig, at du følger Googles retningslinjer, når det kommer til at videregive samtykkesignaler som en del af dine offline-data. Du kan gøre dette effektivt ved at anvende Googles API og SDK’er (mere information følger ved udgangen af 2023).

 

Har du nogle spørgsmål eller vil vide mere? Så tag fat i Sebastian Lochte Nielsen, Partner Manager hos Acceleration, på [email protected]