Digital Audio styrker medieplaner og driver investeringer

  • POV’s
  • August 10, 2023
  • Josephine Elex Blaabjerg

To tredjedele af europæiske markedsførere vurderer, at Digital Audios evne til at forbedre bredere medieplaner, er den primære drivkraft bag de stigende investeringer i mediet, viser fælles forskning fra GroupM og IAB Europe.

Undersøgelsens fund

Hos GroupM Nexus står vi atter klar med resultaterne af vores “Europe Digital Audio Advertising Report 2023”, udarbejdet i partnerskab med IAB Europe. Rapporten udforsker bl.a.:

  • Kendskabsgraden blandt interessenter på købs- og salgssiden, når det gælder kampagneplanlægning, -køb og -salg inden for Digital Audio.
  • Det nuværende niveau af investeringer i Digital Audio annoncer, nøgleformater for investeringer og fremtidige vækstforventninger.
  • De vigtigste drivkrafter bag og barrierer for investeringer i Digital Audio annoncer.

Rapporten viser, at to tredjedele (66%) af annoncører planlægger at investere mere i Digital Audio inden for de næste 12 måneder. Rapporten er baseret på en undersøgelse udført af GroupM Nexus, der der i samarbejde med det nationale IAB-netværk i Europa, undersøgte 549 annoncører, bureauer og medier på tværs af 29 markeder mellem maj og juni 2023.

Næsten halvdelen (47%) af de adspurgte annoncører og bureauer angiver, at Digital Audio annoncering enten er deres top, eller blandt deres top, medievalg. De tre største bevæggrunde for mediekøberes brug af de auditive annoncer inkluderer; kanalens evne til at forbedre de bredere medieplaner (65%), til at øge brand awareness (55%) og til at nå ud til specifikke og målrettede audiences (48%). Investering i digital audio bliver også i højere grad diversificeret på tværs af et rigt udvalg af lydkanaler og annonceformater, hvoraf  størstedelen af ​​de adspurgte annoncører retter deres spend mod streaming (59%), podcast (59%) eller onlineradio (57%).

Markedsførere er optimistiske omkring fremtiden for Digital Audio

Ifølge undersøgelsen planlægger to tredjedele (66%) af annoncører specifikt at investere mere i Digital Audio annoncering inden for de næste 12 måneder, hvoraf næsten en fjerdedel (24%) forventer at øge forbruget mellem 11% og 30%. Disse prognoser indikerer, at tilliden til Digital Audio som en kanal, der kan have positiv indflydelse på målgruppen, er stigende.

Ifølge Daniel Knapp, der er Chief Economist hos IAB Europe, så har Digital Audio oplevet en imponerende vækst i Europa fra 2018 til 2022. En vækst, der har overgået alle andre annoncekanaler målt i årlig sammensat vækstrate. Pandemien har særligt været med til at fremskynde Digital Audios, og især podcast mediets, vækst, da perioden så et øget forbrug (som resultat af social distancering). Samtidig har strukturelle forbedringer inden for disciplinen såsom bedre effektmålingsmetoder samt forenklet annonceindkøb og automatisering, været med til at accelerere markedets udvikling.

Dertil har reklamebranchens intensiverede fokus på at fange forbrugernes opmærksomhed i et skærm-mættet mediemiljø samt på, hvordan man sikrer reach-kvalitet og brand safety, været med til at positionere digital audio som en lovende investeringskanal for annoncørerer og som en potent platformorm for medier, der vil udforske kontekstuel markedsføring for at nå deres målgrupper.

Prognoser forudser derfor også, at det europæiske marked for Digital Audio, der i 2022 havde en annoncetilvækst på 772 millioner euro, vil overstige 1 milliard euro inden 2025.* En tydelig indikation på, at interessen for og investeringerne i de digitale lydkanaler kun er støt stigende.

Da markedsførerere i undersøgelsen blev bedt om at begrunde deres digtitale audio spend, var inkrementel reach (46%), innovativ aktivering, såsom DCO (43%) og målretningseffektivitet (42%) de tre mest afgørende faktorerer, når det gjalt valget af medie. Disse tre faktorer kommer også til at spille en vigtig rolle i at tiltrække yderligere investeringer i mediet i løbet af de næste 18-24 måneder, idet 76% af annoncører og bureauer har til hensigt at øge deres Digital Audio annoncebudget i perioden. De adspurgte annoncører og bureauer vurderede, at interaktive annoncer til smart-højttalere gav størst mulighed for at øge budgetterne inden for Digital Audio i fremtiden, efterfulgt af dynamiske lydannoncer. Cross-channel indsigter og aktivering samt avanceret kontekstuel målretning rangerede også højt ift. at øge investeringer inden for Digital Audio, da Disse tillader annoncører bedre at fange målgruppernes opmærksomhed, drive forbrugerhandling og at køre velinformerede kampagner på tværs af kanaler.

Audio annoncer rammer målgrupper på farten via personlige enheder

Syv ud af 10 adspurgte markedsførere forventer at nå ud til deres målgrupper via Digital Audio annoncer på mobilen, efterfulgt af stationære og bærbare computere (48%) og dernæst tablets (44%).

Det faktum, at mobilen er blevet en nøgleenhed for Digital Audio, understreger, at mediet giver markedsførere værdifuld mulighed for at nå ud til og engagerere målgrupperne i løbet hele dagen. De adspurgte annoncører nævnte også Connected TV, spillekonsoller og stand alone-radioenheder, som medier, der gør dem i stand til at nå ud til målgrupperne, hvilket yderligere er med til at understrege netop hvor gennemtrængede Digital Audio er blevet.

Harry Harcus fra GroupM Nexus EMEA påpeger, at Audio er en kanal med betydeligt potentiale, da både købere og udgivere forventer en bemærkelsesværdig vækst i den nærmeste fremtid. Audio er nemlig i stand til at rammme dybt engagerede forbrugere i momenter, hvor visuelle ekvivalenter til mediet ikke er i stand til samme. Af den grund komplimenterer Audio i høj grad både annoncørernes bredere medieplaner og mediernes kanaludbud. I takt med at teknologien bag lydbaceret annoncering fremmes, åbnes der også op for muligheder for cross-channel optimering samt bedre performance for annoncører. Dette gør lydindhold endnu mere tiltrækkende og fremmer samtidig de potentielle indtægter for medier yderligere. Sagt kort; ved at udnytte de teknologiske muligheder inden for lydbaseret annoncering kan man opnå en stærkere integration af markedsføring på tværs af forskellige kanaler og samtidig skabe større værdi for både annoncører og medier.

Vil du have endnu mere indsigt i aktuelle audio-investeringer samt lære mere om drivkrafterne bag og udfordringerne for annoncører, bureauer og medier, så kan du læse hele 2023-rapporten her.

Vil du vide mere om dine muligheder inden for Digital Audio? Så tag fat i Josephine Elex Blaabjerg, Audio & Video Strategy Specialist på [email protected].

 

 

* IAB Europe’s AdEx Benchmark study currently measures ad spend for display, audio, social, video. Retail Media is not currently a part of the study.