SEO & content i 2024 – Hvad kan vi forvente?

  • POV’s
  • January 23, 2024
  • Line Jensby

Det er altid svært at spå om fremtiden, og måske særligt inden for SEO-landskabet, der må siges at være evigt foranderligt.

I 2023 så vi dog den spæde start på flere initiativer fra Googles side, der uden tvivl vil påvirke dig som virksomhedsejer – og alle, der arbejder med SEO.

Et af de områder, der lever videre i 2024, er generativ AI. Et initiativ, som inden længe også bliver en del af Googles algoritme og vil give dine kunder en helt ny oplevelse, når de griber til tasterne for at lave en søgning i Google Search.

Men hvordan skal du navigere i de nye initiativer? Og hvorfor er relevant, velskrevet og nuanceret ekspertindhold vigtigere end nogensinde før?

Det forsøger vi at svare på i denne artikel og samtidig klæde dig godt på til at færdes i SEO-landskabet i 2024

 

Search Generative Experience

En af de ting, vi ikke kan komme udenom i 2024, er Googles lancering af Search Generative Experience (SGE). I skrivende stund er denne AI-genererede søgeoplevelse endnu ikke lanceret i Danmark, men vi forventer, at det sker i starten af 2024.

Men hvad er Google SGE egentlig? SGE er Googles nyeste algoritme-opdatering, der skal hjælpe med at forbedre brugeroplevelsen med mere relevante, lettilgængelige og dialogbaserede søgeresultater. Det sker blandt andet ved at Google vil integrere brugen af generativ AI direkte i søgeresultaterne.

 

Hvilken betydning får SGE inden for SEO?

Ud fra de resultater vi har set i eksempelvis USA, forventer vi, at SGE vil ændre den måde, hvorpå brugerne anvender søgemaskinen, og dermed også måden hvorpå vi arbejder med SEO.

Det er endnu uklart hvordan danskernes søgeadfærd vil udvikle sig, eller hvor ofte de vil gøre brug af SGE til at finde svar. Men med lanceringen af Google SGE, er det sandsynligt, at flere brugere vil finde det, de søger, direkte i søgeresultatet. Og det vil formentlig betyde, at der sker et fald i trafik for dit website.

Derfor har vi også en formodning om, at brugen af generativ AI i Google vil betyde, at de traditionelle SEO-metoder skal fornyes. Indhold skal være optimeret til AI-generede svar, og vi tror på at 2024 bliver et år, hvor omstillingsparathed bliver nødvendigt – både for virksomheder og marketingspecialister.

 

Kvalitetsindhold er vigtigere end nogensinde før

Med lanceringen af SGE forventer vi, at der (fortsat) vil være fokus på content. Relevant og velskrevet indhold er, og har altid været, en stor del af SEO, og i 2024 bliver det ekstra vigtigt, at det indhold, der findes på din hjemmeside, er af høj kvalitet.

Der vil dog være et større fokus på at forstå intentionen bag en søgning. Vi tror på, at det ikke længere er nok udelukkende at kigge på søgeordsvolumen og konkurrencemålinger. I stedet skal vi forsøge at forstå, hvad det er brugerne egentligt forventer at finde, når de søger på Google.

Der skal andre metoder i brug, når vi skal forstå den underliggende hensigt med søgningerne.

Vi forventer, at den positive brugeroplevelse vil være øverst på agendaen, når Google prioriterer indhold. Det er ikke længere tilstrækkeligt, at dit website lever op til Googles Core Web Vitals, og at det er nemt og intuitivt at besøge. Indholdet skal også være værdiskabende for læseren.

Med Googles Helpful Content Updates i 2022/2023, står det klart, at besøgende på din hjemmeside skal føle, at de har haft en tilfredsstillende oplevelse, og at deres undren er blevet besvaret.

Selvom det er subjektivt, hvordan man finder indhold tilfredsstillende, er der alligevel nogle punkter, som vi forventer (for)bliver vigtige i 2024:

  • Hold dig til dit forretningsområde og det emne forbrugerne efterspørger. Når du har forstået intentionen, bør du besvare deres undren uden at danse om den varme grød.
  • Brug din ekspertise til at producere originalt og troværdigt indhold. Undersøg om der er områder, som kun din branche eller virksomhed kan besvare.
  • Få dit indhold til at skille sig ud. Det er ingen hemmelighed, at konkurrencen i Google er høj, og det er derfor altid fordelagtigt at organisere sit indhold, så det er klart, lettilgængeligt og præcist.

 

Nye Google-opdateringer og funktioner belønner ekspertindhold

Generativ AI har på mange måder præget 2023, og med ChatGPT som Årets Ord* er der ingen tvivl om, at teknologien er kommet for at blive.

I en verden hvor generativ AI bruges til alt fra billedegenerering til tekstforfatning, er det også forventeligt, at Google i 2024 vil prioritere indhold, som har ”the human touch”.

Men hvordan skiller man sig ud i mængden og tydeliggør overfor søgemaskinen, at det er en person, som har skrevet indholdet?

Alt tyder på, at du ved at demonstrere, at du kender brandets tone of voice og viser, at du har erfaring og ekspertise inden for området, er et godt sted at starte.

Derudover vil hjemmesider, der af Google bliver anset som troværdige og autoritære, have en fordel i kampen om den organiske trafik. En måde at vise det på, er ved at indarbejde Googles E-E-A-T principper i dit indhold:

 

Hvad står E-E-A-T for?

Expertise, Experience, Authoritativeness, and Trustworthiness

  • Expertise handler om vigtigheden i at udvise ekspertise på områder, der berører din forretning. Det er en måde, hvorpå du kan legitimere dig overfor Google, da du viser, at du har de rette kvalifikationer til at kunne udtale dig om indholdets emne. Det kan du eksempelvis gøre ved tydeligt at vise, hvem afsenderen på indholdet er.
  • Experience handler om at vise, at forfatteren af indholdet har erfaring indenfor emnet. Indhold, der er skrevet af en person med førstehåndserfaring indenfor et givet emne, vil belønnes af Google. Det kan eksempelvis være relevant i forbindelse med, at en bruger søger efter vejledninger, bedst i test produkter eller sammenligning mellem flere produkter.
  • Authoritativeness refererer til den opfattelse, omverdenen har af dit brand. Hjemmesider kan tilegne sig autoritet ved at have troværdige forfattere, der har skrevet mange indlæg af høj kvalitet om et specifikt emne.
    Indhold, der har en troværdig afsender og er relevant, vil det også være tilbøjeligt til at få links fra andre autoritære sider og blive delt mellem brugerne. Omtale online og på sociale medier, kan styrke dit brands omdømme yderligere – og gøre at din hjemmeside anses som en autoritær aktør inden for dit forretningsområde.
  • Trustworthiness er sidste princip og handler om troværdighed. Det refererer igen til afsenderens og hjemmesidens troværdighed. Eksempelvis er det positivt at være transparente, have gode anmeldelser, synlige kontaktoplysninger og diverse certificeringer på hjemmesiden. Derudover kan brug af kilder også øge dit brands troværdighed.

 

Opbyg autoritet inden for dit forretningsområde

Alle disse initiativer er tæt forbundet med Googles arbejde med ”Topical authority“. Som søgemaskine benytter Google sig blandt andet af semantiske associationer til at give brugeren de mest relevante resultater for en søgning. Topical authority er netop en strategi, som bruges til at vurdere, hvilke sider, der bedst besvarer brugernes forespørgsler.

I takt med at Google bliver bedre og bedre til at forstå brugerens søgeintentioner, er det blevet endnu vigtigere at organisere dit indhold og skabe autoritet inden for dit forretningsområde. Det indebærer blandt andet, at du afdækker emner relateret til din forretning med artikler og andet indhold.

På den måde kan du opbygge topical authority og hjælpe søgemaskinen med at forstå dit websites emne, etablere dit brand som en autoritet og en betroet kilde inden for sin niche.

 

Vores forventninger for 2024

Som du måske kan fornemme, så forventer vi at 2024 bliver et spændende år for både virksomheder og marketingspecialister. Selvom generativ AI fylder mere og mere, er noget af det vigtigste for din SEO-strategi i 2024 at fokusere på at sætte mennesket først. Mere end nogensinde før, vægter Google originalt indhold, der er interessant, velskrevet og med en menneskelig empati, fra kilder der viser, at de er eksperter indenfor deres område.

* https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/saa-er-aarets-ord-2023-fundet-om-dr

 

Har du nogle spørgsmål til artiklen, så kontakt Line Jensby, SEO & Content Specialist i GroupM Nexus på [email protected]