Google SGE er på vej! – Er du klar?

  • POV’s
  • February 19, 2024
  • Mohammed Itani

Google annoncerede sidste år deres planer om at implementere generativ AI i deres søgemaskine med målet om at tilbyde brugere en mere personliggjort og kontekstuelt relevant søgeoplevelse. Selve produktet er kendt som ”Search Generative Experience” (SGE), og dets implementering er nu lige på trapperne. Læs med her for at blive klogere på, hvordan SGE vil ændre Googles søgelandskab, som du kender det.  

 

Hvad er SGE og hvordan adskiller det sig fra den nuværende søgeoplevelse?  

SGE adskiller sig fra den traditionelle søgeoplevelse, ved at implementere sprogmodeller (LLMs), der muliggør dialog og således øger søgemaskinens forståelse af brugernes intentioner, behov og ønsker. På den måde er ideen at søgemaskinen kan vise resultater, som er mere præcise og relevante for brugeren, sammenlignet med en traditionel søgemaskine.  

SGE giver således brugeren mulighed for at føre en ”samtale” med søgemaskinen. Det skal forstås på den måde, at når der er lavet en søgning vil det være muligt at stille opfølgende spørgsmål til søgningen. Disse spørgsmål vil blive forstået i konteksten med den tidligere søgning – eller alle tidligere søgninger i samme session. På den måde får brugerne mere relevante søgeresultater, som er mere personaliserede og kontekstbevidste. 

 

Hvordan vil det påvirke annoncører? 

Google har altid stort fokus på, at søgeoplevelsen skal blive bedre for brugeren, men hvad betyder SGE for dig og din virksomheds organiske og betalte placeringer i Google? 

En af de vigtigste aspekter er den højnede forståelse af brugerintentionen, som dine budskaber skal have i det nye søgelandskab. Det bliver nu endnu vigtigere end før at forstå målgruppens behov og adfærd, for på den måde at kunne forudsige, hvad målgruppen søger efter. 

Det betyder, at du i højere grad end før skal stræbe efter at producere indhold, som matcher kundernes søgeforespørgsler endnu bedre. Herefter skal du også sørge for at producere indhold som engagerer brugerne og giver dem lyst til at interagere med dit indhold. På den måde er det ikke meget anderledes fra i dag, men disse praksisser vil blive endnu vigtigere, når SGE lancerer. 

Grunden til at alt dette er vigtigt, er SGE’s brug af kunstig intelligens. SGE er drevet af sprogmodeller og AI-algoritmer, som tilpasses i realtid baseret på brugernes adfærd. Hvis en bruger f.eks. søger på ”cykel til bykørsel”, så vil algoritmen søge nettet igennem og samle information om, hvad du skal lede efter når du skal købe en cykel og samtidig foreslå produkter i svaret. Google samler disse informationer i et såkaldt AI snapshot. Du kan se et eksempel herunder. 

Algoritmen vælger den information som er mest relevant for søgeforespørgslen og vil skrive den som kilde. Som virksomhed er det naturligvis attraktivt at være en af resultaterne som bliver fremhævet, hvilket du kun bliver, hvis dit indhold er anset som det mest relevante af Google. 

 Google Ads Shopping vises fortsat og bevarer sin normale placering. Spørgsmålet er dog, hvordan Shopping og Search vil interagere med SGE. Der er mange teorier, eksempelvis at SGE bringer en kæmpe mulighed i at præsentere virkelig præcise annoncer i AI snapshots, som formentligt vil have en meget høj konverteringsrate, men Google er endnu ikke helt klar med planerne for Search i SGE. De tester fortsat på annoncer og hvordan de skal vises i SGE.  

 

Opnå bedre performance

For at opnå god performance i SGE er det en god tommelfingerregel at fokusere på: 

Søgeord: Vælg relevante søgeord, der matcher brugernes søgeintentioner. 

Annoncørtekst: Skriv en klar og overbevisende annoncetekst, der fremhæver produktfordele og incitamenter. 

Landingside: Optimer landingssiden til at give en god brugeroplevelse, der opfylder intent og leder til konvertering. 

Ved at optimere disse elementer kan du sikre, at dine Search- og Shopping-annoncer er effektive i SGE og giver dig de bedste resultater. Her er et par yderligere tips til at optimere dine Shopping-annoncer til SGE: 

Brug produktfeeds: Upload et produktfeed med detaljerede produktdata for at give Google mere information om dine produkter. 

Segmentér dine kampagner: Opret separate kampagner for forskellige produktgrupper. 

 

Vigtigheden af at være ekspert på eget område 

I forlængelse af ovenstående forventer vi derfor også at E-E-A-T kommer til at spille en endnu større rolle i fremtiden. E-E-A-T står for: Experience, Expertise, Authoritativeness og Trustworthiness. Disse 4 parametre er nogle af de ting, som Googles quality raters konstant vurderer hjemmesider efter, hvilket betyder, at du bør overveje følgende på din egen hjemmeside: 

  • Vis at du har førstehåndserfaring med det du skriver om. Vi er generelt mere tilbøjelige til at finde ting som anmeldelser relevante, hvis anmelderen har førstehåndserfaring med produktet eller emnet, der skrives om. 
  • Vis at du ved hvad du snakker om. Vi er mere tilbøjelige til at stole på mennesker som er kvalificerede og har erfaring med et givent emne. Hvis du f.eks. søger information om cykler, vil du i højere grad stole på en cykelmekaniker frem for en frisør.  
  • Sørg for at opbygge et godt omdømme. Dette punkt er svært at gøre noget ved på kort sigt. Overordnet set handler det om at du skal have et godt omdømme i dit marked. F.eks. stoler vi på DR’s medierapport, da vi anerkender at de er en autoritet på området om medieanalyse. 
  • Vis at folk kan stole på dig. Dette er det vigtigste punkt og er et udtryk for de andre tre parametres resultater. Din autoritet, ekspertise og erfaring spiller alt sammen en rolle i at løfte forbrugernes tillid til dig og dit brand. 

 

Med implementeringen af SGE forventer vi som sagt et mere komplekst søgelandskab. SGE tillader brugerne at søge mere specificeret og kontekstuelt, hvilket øger kompleksiteten af mulige søgninger. Dette vil også betyde at dit Google Ads setup bliver mere komplekst, da der nu er flere keywords og derfor også flere ord der kan bydes på.  

Ydermere bidrager det nye udvidede fokus på brugerintention med endnu et lag af kompleksitet, der i højere grad end før kræver, at du forsøger at sætte dig i brugerens sted, for at forudsige hvad intentionen bag deres søgning er. Og her bør din Google Ads struktur afspejle den intention du forsøger at ramme.  

Hvis en bruger laver en simpel søgning på et ord som ”danskvand”, skal du altså prøve at afkode hvad denne bruger ønsker at finde. Er han/hun på udkig efter at foretage et køb eller blot finde informationer om hvad produktet er? Der er forskel på hvad en landingsside skal indeholde alt efter hvilken intention man at opfylde.  

 

Hvilke udfordringer og begrænsninger har SGE? 

SGE er ikke uden fejl og har selvfølgelig både udfordringer og begrænsninger: 

  • Algoritmen: Som tidligere nævnt er SGE baseret på en AI algoritme. Dette har både sine fordele og ulemper. AI-algoritmen lærer fra de data, den bliver fodret med, og hvis disse data indeholder bias, vil søgeresultaterne bære præg af denne bias. Det betyder, at SGE’s søgeresultater kan blive farvet af de underliggende data, hvilket kan føre til skæve eller uretfærdige resultater. 
  • Brugerbeskyttelse: Med øget personalisering kommer også spørgsmål om brugerbeskyttelse. Mens SGE stræber efter at levere mere personlige og relevante søgeresultater, er det vigtigt at sikre, at brugernes privatliv respekteres. At finde den rette balance mellem at levere skræddersyede resultater og beskytte brugernes private oplysninger er en klar udfordring. 
  • Kompleksitet og mindre kontrol: Kompleksiteten af søgeforespørgslerne vil stige med SGE, hvilket øger kompleksiteten af Google Ads setup. Det kan betyde, at det i fremtiden bliver gjort sværere for dig at navigere og optimere din markedsføringsindsats i Googles søgemaskine. Samtidig betyder SGE’s større fokus på AI og automatisering, at du får mindre direkte kontrol. Selvom SGE kan forbedre effektiviteten og nøjagtigheden af søgeresultaterne, kan det også være en udfordring for dig, der er vant til at have mere håndgribelig kontrol over dine aktiviteter i search. Disse ændringer vil højst sandsynligt kræve nye tilgange og færdigheder, når du i højere grad skal lære at arbejde sammen med SGE’s AI-model. 

 

Konklusion 

Search Generative Experience (SGE) markerer en betydelig milepæl i søgeteknologiens udvikling. Dets potentiale til at levere mere personlige og kontekstuelt relevante søgeresultater kan revolutionere måden hvorpå vi færdes på internettet.  

Men som med enhver teknologisk innovation, bringer SGE også nye udfordringer. Fra øget kompleksitet i opsætningen til mindre direkte kontrol for virksomhederne, kræver denne nye tid en tilpasning og muligvis udvikling af nye færdigheder.  

På trods af udfordringerne er potentialet bag SGE stort. Så mens vi skal navigere ændringerne, er det vigtigt at omfavne forandringen, være parat til at lære og tilpasse sig, og se frem til de utallige muligheder, som SGE vil bringe. Fremtiden for Search er her – er du klar? 

 

Vil du høre mere om SGE og fremtidens søgeresultater? Så tag fat i Mohammed Itani, Senior SEA Operation Specialist, på [email protected]