Indtil nu: Performance marketing i 2023

  • POV’s
  • May 11, 2023
  • GroupM Nexus Denmark

Siden begyndelsen af 2023 har GroupM ugentligt udgivet artikler, der dækker en bred vifte af emner, lige fra privacy til chatbots’ indvirkning på søgemaskiner, og nye indsigter i platforme og effektmåling. Nedenfor finder du korte uddrag af nogle af disse artikler, som måske kan inspirere dig til at lære noget nyt.

 

Microsoft og Google lancerer AI-chatbots i sine søgemaskiner

Efter OpenAI inviterede hele verden inden for i deres “research preview” af ChatGPT, har internettet kogt over med spekulationer om, hvordan store AI-sprogmodeller vil påvirke måden, vi søger på nettet. Nu lancerer både Microsoft og Google deres første bud på en helt ny tilgang til søgning. Men hvordan fungerer teknologien, og hvordan bør din virksomhed forholde sig til denne nye virkelighed? Det forsøger vi at give svar på i artiklen.

Læs med og forstå hvorfor disse nøglepunkter og handlinger er vigtige for din virksomhed:

  • Få overblik over din nuværende organiske præstation og afklar, i hvilket omfang Bing skaber trafik til dit websted i dag.
  • Sørg for at dit websted er tilknyttet Bing Webmaster Tools, så du kan overvåge øget trafik og afdække, hvilke søgetermer der giver dig flere besøgende fra Bing.
  • Overvej, om din målgruppe allerede er at finde på Bing, eller sørg som minimum for at følge med i udviklingen.
  • Undersøg, om det kan betale sig at investere i annoncering på Bing via Microsoft Ads.

Du kan læse artiklen her.

 

Streamline: Red dine historiske data inden det er for sent

Google Analytics er et vigtigt værktøj for alle annoncører til at måle brugeradfærd på deres hjemmeside, men Google Analytics Universal vil stoppe med at gemme data fra juli 2023 og slette alt data fra december 2023, hvilket kan føre til tab af historisk data. Derfor har GroupM skabt Streamline, der gør det muligt at eksportere data til Google Cloud på en enkel måde og kombinere historisk data med GA4 data i en database. Streamline har også et lettilgængeligt dashboard, der visualiserer data sammen med eksisterende data fra GA4. Et stærkt datagrundlag er vigtigt for at udnytte alle ressourcer og opnå digital modenhed, og Streamline kan hjælpe med at undgå at tage 20 skridt i den forkerte retning, når Google Analytics Universal udfases i udgangen af 2023.

Du kan læse artiklen her.

 

Innovation eller irrelevans? Vigtigheden af en eksperimenterende kultur

I denne klumme reflekterer vores Director of Addressable Content, Nicolai Høg, over vigtigheden af at have en eksperimenterende kultur i din virksomhed. Små, agile virksomheder er blevet dygtige til at fejle hurtigt, lære af deres fejl og opnå succes. Store virksomheder har også brug for at eksperimentere for at holde trit med udviklingen og undgå at blive overhalet af mindre konkurrenter. For at opnå dette må eksperimentering internaliseres som en fast del af din virksomheds arbejdsmetode, og du skal acceptere både positive og negative udfald af jeres eksperimenter. Vigtigst af alt handler en eksperimenterende kultur om kontrol og data, og ikke om blot at kaste sig ud af flyet uden faldskærm.

Du kan læse artiklen her.

 

Maksimer din videokampagnes potentiale: En holistisk tilgang til videoannoncering på tværs af platforme

Denne artikel diskuterer vigtigheden af en holistisk tilgang til videomarkedsføring og planlægning på tværs af platforme. Ved at aktivere flere videokanaler kan man nå ud til alle målgrupper og opnå bedre resultater. En gennemgående videoplanlægningsstrategi, som er baseret på fire strategiske søjler – målgruppe, kanal, inventory og kreativitet – er afgørende for at opnå en sammenhængende annoncefortælling.

For at opnå dette er det vigtigt, at videospecialisterne indgår i strategien fra start. Dette skyldes, at den kreative strategi er en udfordring, da denne proces ofte foregår uden for videospecialisternes berøringsflade, men det er afgørende at have alignment på kreativer, da det er det kreative univers, der repræsenterer kampagnebudskabet udadtil. Endelig beskriver artiklen de vigtigste tendenser i markedet og udfordringerne i at tilpasse sig til den konstant udviklende brugerrejse.

Du kan læse artiklen her.

 

#TikTokMadeMeSearchForIt

TikTok er blevet en af de mest downloadede apps i verden, og flere og flere virksomheder er begyndt at tage den unge generations anvendelse af appen alvorligt. For den yngste generation er TikTok nemlig ikke kun et socialt medie, det er også en søgemaskine. Appen har overtaget rollen som en slags “søge- og opdagelseskanal”, og flere typer af søgninger er flyttet fra Google og YouTube til TikTok, hvor TikToks ledende kvalitet er nichesøgninger. Appen anvender en algoritme, som kombinerer maskinlæring og kunstig intelligens til at levere det mest relevante indhold til hver bruger.

Artiklen skinner også lys på TikTok Ads, der ved første øjekast ligner andre sociale medier, men TikTok differentierer sig ved at have introduceret søgeordsbaserede annoncer på flere markeder. Før virksomheder kaster hele deres mediebudget efter TikTok, er det vigtigt at forstå adfærden på appen og de trends, som opstår. Det er også afgørende at forstå, hvordan TikToks kontekstuelle annonceplaceringer fungerer for at låse op for TikToks fulde potentiale.

Du kan læse artiklen her.

 

Opmærksomhedsparameteret er kommet for at blive

Med den vedvarende cookie-debat og udfordringerne med segmentering og attributionsgrundlaget, undersøger vi hos GroupM hele tiden nye måder at måle effekten af marketingkampagner på. En af disse metoder er eyetracking, der nu har givet adgang til opmærksomhedsstudier på tværs af flere kanaler, inklusiv sociale platforme, display, video og YouTube. Det fremhæves hvordan opmærksomhedsanalyser er en proaktiv tilgang, men et supplement til de eksisterende platforme og værktøjer, da opmærksomhedsanalyserne ikke kan stå alene. Vi ser dog, at opmærksomhed er særligt afgørende, når det kommer til awareness-medier, og at det er vigtigt at se på tværs af effektmålingsværktøjer og mediekanaler.

Du kan læse artiklen her.